초록 close

본고는 국어과의 독해 수업 평가 방안을 논의하였다. 요약하면 첫째 국어과 독해 수업을 논의하면서 독해력과 독해 수업 목표와의 관련성, 독해력과 독해 수업의 방법, 독해력과 독해 수업의 평가 등을 다루었다. 주로 독해와 독해력, 읽기의 용어에 관한 고찰을 하였고, 독해력 향상을 독해 수업의 목표로 정의하였으며, 독해력 향상을 위한 수업 방법과 독해력 평가 방법의 기존 논의들을 비판적으로 검토하였다. 둘째, 국어과 독해 수업과 독해력 평가를 논의하면서 독해력의 구성 요소, 독해력의 평가 내용, 독해력의 평가 방법 등을 다루었다. 주로 독해력의 구성 요소로는 어휘력과 의미 이해력을 제시하였고, 이를 평가 내용으로 삼아 비정형 평가와 목표지향 평가 방법을 지향하고자 하였다.셋째, 국어과 독해 수업과 독해력 수업 평가 방안을 논의하면서 발달적 교육관과 평가 유형, 어휘 인식 평가 방안, 의미 이해 평가 방안을 제시하였다. 주로 어휘력 평가 방안에 관한 개괄적인 이해를 도모하였고, 어휘력 평가 방안 중에서 단어목록 평가 방안을 보다 구체화시켜 제시하였으며, 의미 이해 평가 방안 중에서 선행지식과 방책 사용에 관한 것만 제시하였다. 선행지식 평가 방안으로는 개념 확인 질문과 예측하기를, 방책 사용 평가 방안으로는 재독하기와 사고구술을 제시하였다.


This study is discussed teaching reading and reading evaluation in Korean language class. To Summarize is as belows; First, I discussed reading ability and reading class, focused to goal of reading class, to teaching methods, to reading evaluation. I also discussed reading ability and terminology on reading, I named that the goal of reading class is to improve reading ability, I critically checked at teaching reading methods and reading evaluation of present reading class. Second, I discussed reading class and reading evaluation, pointed to elements of reading ability, to contents of reading evaluation, to reading evaluation methods. The elements of reading ability are composed of vocabulary capability and understanding meaning. I proposed informal evaluation and intended to idea for evaluation methods. Third, I discussed reading class and reading evaluation methods, with concentrated upon developing educational conception and patterns of evaluation. I also proposed assessing ideas of word identification, assessing methods of understanding meaning. And I introduced assessing methods of prior knowledge, of use of strategy, conceptual-question, prediction, look-back, think-aloud.