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본 연구는 우리나라 증권회사에 근무하고 있는 지점장들을 대상으로 하여 변혁적 리더십과 거래적 리더십 유형이 조직성과에 어떠한 영향을 미치는 가를 리더 신뢰도의 조절효과를 중심으로 연구한 것이다. 7개 증권사의 320개 지점을 대상으로 각 지점당 4부씩 총 1,280부의 설문을 배포하여 204개 지점에서 813부의 설문이 회수되었고 불성실하게 답변된 12부를 제외한 801부를 이용하여 실증분석을 실시하였다.분석된 결과들을 토대로 부하에 대한 지점장의 신뢰도를 증진시킬 수 있는 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 지점장들은 조직 구성원에 대한 개별적인 관심과 배려를 통해 조직 구성원의 독특하고 이질적인 욕구를 수용하며, 조직 구성원들의 능력개발을 도모하는 리더십을 발휘해야 할 것이다. 또한, 조직 구성원을 자신과 동등하게 대우하며 격식이 없고 친근하게, 또한 그들이 발전할 수 있도록 적당한 충고와 격려하는 리더의 역할을 하여야 할 것이다. 둘째, 지점장들은 감정적인 자극에 의한 즉각적인 행위변화보다는 믿음과 가치, 상상력과 사고, 그리고 문제해결과 문제인식에 있어 조직 구성원들을 변화자극시키는 리더십을 발휘해야 할 것이다. 지점장들은 단기적인 관리와 영업에서 벗어나 전략적인 사고와 지적 활동에 정신을 집중해야 하며 보다 새로운 방법과 새로운 변화를 모색해야 할 것이다. 셋째, 지점장들은 서로 믿고 격려하며 개인의 인격을 존중하는 화합의 일터로 만들기 위한 직장 분위기 조성을 위해 총력을 기울여야 할 것이다. 또한, 공동체 문화의 조성을 위해 상호신뢰 증진과 조직 구성원과의 원활한 의사소통을 위한 충분한 대화의 장을 마련하는 등 자율적이고 신명나게 일할 수 있는 직장 분위기 조성을 위해 노력하여야 한다.본 연구를 통해서 밝혀진 결과들이 향후 리더십 연구자들과 업계의 실무자들에게 여러 가지 정보를 제공할 수 있을 것이며, 또한 리더십 연구의 범위와 폭을 넓히고 향후 리더십 연구에 있어서 새로운 방향점을 제공할 것으로 기대해 본다. 뿐만 아니라 성공적인 경영자가 되기 위한 과정으로 지점장의 역할을 볼 때 리더십이나 종업원들과의 관계에 있어서 어떤 부문에 더 신경을 써야 하며 많은 노력을 기울여야 할 것인가에 대한 실무적인 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대한다.


The purpose of this research on branch managers of Korean securities companies to find how transformational and transactional leaderships affect organizational performance based on moderating effects of leadership trust. Four copies of the survey form have been sent to a total of 1,280 copies of the survey have been sent to the 320 branches of the 7 securities companies. A total of 813 copies received responses from 204 branches. A total of 801 responding survey forms have been used in the study with 12 copies excluded for insincere responses. Based on above conclusions, following measures are proposed to increase trust of the branch manager by his staff members:First, the branch manager needs to pay attention to each staff member to understand and accommodate his unique and different needs, and show leadership that develops the capability of every staff member. Second, the branch managers should show his leadership based on faith, value, imagination and rational reasoning rather than changes in his action based on emotion. Third, the managers should give a great effort in making his office a harmonious place with mutual trust, encouragement and respect.Findings from this study may provide information for academic researchers and branch managers on the field. This research may also broaden the scope of research on leadership and suggest new directions in research. Furthermore, results of this study may provide suggestions for branch managers in some issues to consider in leadership and in dealing with his staff members, as the position of the branch manager in the process of becoming a successful executive.