초록 close

독자의 의미 표상은 텍스트의 기호를 해석하여 마음속에 의미를 구성하는 것이다. 의미 표상은 텍스트 이해의 가장 낮은 단계에서 이루어지는 것으로 깊이 있는 이해의 기반이 된다. 따라서 독자가 텍스트를 이해하기 위해서는 의미 표상을 효과적으로 할 수 있어야 한다.독자가 표상한 의미는 이미지나 스키마, 명제의 형태를 띤다. 독자의 의미 표상 과정에는 독자의 요인과 맥락 요인, 사회문화적인 요인이 함께 작용한다. 그리고 표상된 의미의 기능은 텍스트의 내용과 독자의 인지를 연결하고, 독자가 구성한 의미를 독자의 마음속에 고정시킨다. 그래서 의미를 독자가 소유할 수 있게 해 준다.독자의 의미 표상을 설명하는 이론에는 심상 표상 이론, 스키마 표상 이론, 명제 표상 이론이 있다. 심상 표상 이론은 독자의 의미 표상이 이미지로 이루어진다고 설명하는 방식으로 정적 표상과 동적 표상이 있다. 스키마 표상 이론은 의미 표상이 형식과 내용 스키마로 이루어진다고 설명하는 방식으로 정교화 표상과 확장적 표상이 있다. 그리고 명제 표상 이론은 의미 표상이 독자가 정의한 명제로 이루어진다고 설명하는 방식으로 점적 표상, 선적 표상, 면적 표상, 입체적 표상이 있다.읽기 교육을 위해서는 독자의 의미 표상에 대한 연구가 필요하다. 이를 통하여 학생들이 효과적으로 의미 표상을 도울 수 있도록 하는 것이 필요하다.


The purpose of this study is to investigate the methods of representation of meaning from text. Meaning representation is basic skill to reader for understanding the text. If the reader don't represent meaning of text, the reader don't understand a text. Because of, the representation of meaning is important to reader to understand text. There are several factor which are effected on the meaning representation. These are the reader's cognitive factor, context factor and social-culture factor. The theory of meaning representation are three model: the mental model, schema theory and propositional theory. And the meaning representation be have four functions: connect reader with text, fix meaning in reader's memory, take possession of meaning to reader, and be able to deep understanding text. There are methods of meaning representation according to representation theory. The mental model be have two methods: static representation and dynamic representation. The scheme theory be have two methods: subdivisional representation and expansion representation. The proposition theory be have four methods: dot representation, liner representation, square representation and solid representation. For the reading instruction have to investigate the reader's meaning representation method. The diversified methods of meaning representation should be help the student to understanding of text.