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데이터 동기화를 위한 표준 프로토콜인 SyncML은 현재 주소록, 일정 관리와 같은 다양한 응용 서비스 타입에 대한 클라이언트 디바이스와 서버간 동기화를 지원한다. 비록 표준 프로토콜은 제정되었지만, SyncML 응용 서비스 개발자들은 각 응용 서비스의 구체적인 로직을 구현하기 위해서 많은 개발 시간과 노력을 들여야 한다. 본 연구에서는 SyncML 서버 개발자들이 응용 서비스를 신속 정확하게 구현할 수 있도록 SDE(Service Development Environment)라는 통합 개발 환경을 설계하고 구현하였다. SDE는 Sync Library와 SEG(Sync Engine Generator) 툴로 구성된다. 또한 본 연구 결과의 실용성을 입증하기 위해 SDE를 이용하여 SyncML 서버를 구현하였으며, 여러 가지 동기화 시험과 성능 평가를 수행하였다. 본 연구가 SyncML 개발자들이 모바일 응용 서버를 개발하거나 응용 서비스를 추가하는데 보다 쉽고 효과적으로 완수하도록 지원할 것으로 기대된다.


The SyncML, the standard synchronization protocol, supports the synchronization of various application services between a client and a server such as an address book, a calendar. Even with this standard protocol, SyncML application developers usually spend a long time and efforts implementing service specific logics and databases. This paper designed and implemented the SDE(Service Development Environment) which is an integrated development environment for SyncML server developers to develop an application service rapidly and correctly. The SDE consists of two components i.e., the Sync Library and the SEG(Sync Engine Generator) tool. To prove the applicability of this study we implemented a SyncML server by using the SDE and also carried out the correctness tests and the performance test. We hope this system helps developers implement mobile application services more efficiently.