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이글에서 필자는 도덕윤리 교과에서 전통윤리 교육의 활성화를 통해 그 교육적 효과를 제고시킬 수 있는 방안을 개인과 공동체, 원리와 내용의 통합적 접근의 관점에서 살펴보았다. 유교적 도덕 교육론의 폐기론 입장은 물론이고 절충적 입장까지도 넘어서 최소도덕과 최대도덕의 중층적 체계, 공동체와 개인 관계적 연관구조, 형식(원리)과 내용(덕)의 통합성의 측면에서 해석할 수 있는 이론적 여지는 있을 것이다. 이를 위해서 첫째, 도덕과 속의 유교적 도덕 교육을 가치 무용론, 절충론, 중층론의 세 가지로 나누어 고찰하였다. 둘째, 공동체에 함몰되어 있다시피 했던 개별적 자아의 특성을 규명함으로써 최소도덕 실천자로서의 개인의 존재론적 의미를 규명하였다. 셋째, 개인의 존재론적 지위의 규명에 의거해 유교적 가치를 포함한 전통도덕의 교수에 적합한 학습 방법을 원리와 내용의 통합성의 관점에서 접근하였다. 앞으로도 도덕과 교육에서 전통윤리의 교육적 효과를 지속적으로 제고하기 위해서는 유교적 도덕 교육론에 대한 이러한 적극적 해석은 한층 광범위하게 이루어져야 할 것이다.


The thesis focused on researching the alternative which could improve the educational effectiveness by activating a traditional moral education from totality between individual and community, incorporation between principal and content. It is sufficient for us to investigate Confucian moral education from a double structure between minium moral and maximum one, a serisal relation between individual and community, an incorporation between principal and content through overcoming aboligation of Confucian moral education and even harmonized opinion in Confucian moral education. For that, firstly I considered confucian moral education in the moral subject from 3 kinds of idea like valuable viewpoint, harmonized one, and incorporated one. Secondly, I tried to highlight an ontological position of individual in confucian moral education by investigating characteristics of individual ego which has been shadowed in the communitarian community. Thirdly, I researched teaching methods and approaches which was appropriate for traditional moral education involving confucian moral education from incorporation between principal and content based the above first and second.