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최근 운송 수단 등에 형성된 네트워크가 하나의 단위로 이동할 때 효율적으로 인터넷 접속을 지속할 수 있도록 하는 네트워크 이동성 지원 방안에 대한 연구가 이루어지고 있다. 그런데, 지금까지 제안된 방안들은 이동 네트워크에 속하는 이동 노드의 수가 많아지는 경우 점차 핸드오프에 걸리는 시간이 증가하여 원활한 통신이 불가능하게 되거나, 이동 네트워크가 중첩된 상황에서 비효율적인 경로를 통한 전송을 초래하는 문제를 가지고 있다. 이에 본 논문은 이들 문제점을 해결할 수 있는 확장성 있는 네트워크 이동성 지원 방안인 SNEMOS(Scalable NEtwork MObility Support)를 제안하고 시뮬레이션에 의해 그 성능을 평가하였다. 시뮬레이션 결과 핸드오프 지연, 라우팅 경로 길이, 패킷 전달 지연, 데이타 패킷의 헤더 오버헤드 및 시그널링 오버헤드 등의 측면에서 SNEMOS가 기존의 스킴들에 비해 우수한 성능을 보임을 알 수 있었다.


Recently, various proposals for supporting network mobility, which provides efficient Internet access when a network formed within a vehicle moves around as a unit, have emerged. The schemes in those proposals, though, manifest some major drawbacks with respect to scalability: If the number of mobile nodes within a mobile network is large, the handoff latency would increase greatly, causing communication disruption; Data delivery to a node within a nested mobile network may suffer extremely inefficient pinball routing. We propose a scalable network mobility supporting mechanism named SNEMOS (Scalable NEtwork MObility Support), which resolves the above two major problems of the existing schemes. The performance of SNEMOS is compared with the existing schemes through extensive simulations. The numerical results show that SNEMOS outperforms the existing schemes with respect to handoff latency, hop counts of routing paths, packet delivery time, header overhead in data packets, and signaling overhead.