초록 close

이 연구는 21세기 교육 목표로 부상한 창의적 사고력을 국어과 평가의 관점에서 어떻게 다룰 것인가에 대해 논의하고 있다. 우선 국어과 교육에서 교과 목표로서 부상한 사고력의 본질과 사고력을 향상시키기 위한 지식의 본질(기능)에 대해 고찰해 보고, 창의적 사고력에 지식이 필요한 근거를 살펴본다. 국어과에서 창의적 사고력을 계발하기 위해서는 말하기나 쓰기와 같은 언어 표현 분야에 주목하게 되는데, 특히 창의적 작문은 학습자의 창의적 사고력을 계발하기에 매우 적합한 분야이다. 학습자의 창의적 사고력을 평가하기 위해서는 교과의 특성이 반영된 창의적 사고력 계발 프로그램이 우선 개발되어야 한다. 창의성 검사는 심리학 분야에서 다양하게 이루어지고 있지만, 창의성 자체는 예측할 수 없는 개별성이 있기 때문에 학습자 개인 별로 그 정도가 다를 수 있다. 그래서 창의성 평가는 다양한 검사 도구의 개발에도 불구하고 여전히 집단이나 양적 접근보다는 개별적이고 질적인 접근을 권장하고 있다. 이 연구는 창의적 사고력을 평가하는 도구 측면이 아니라, 창의적 사고력의 계발 과정에서 관여하는 평가 기능에 따라 크게 세 가지로 평가 유형을 구분하였다. 창의적 사고력 평가 유형으로는 ‘가. 창의성 검사 도구를 활용한 창의적 사고력 평가, 나. 창의성 계발 교수 학습 과정에서의 창의적 사고력 평가, 다. 창의성 계발 교수 학습 후 창의적 산출물에 대한 평가’이다.


This study aims to investigate on a measure of learners' creative thinking in korean language teaching. Thinking process with a propound knowledge is important to learners in language lessons, because language is a tool of mind expression and a container of world knowledge. So language instructions should elaborate both learners thinking process and language expression style. We heard that a deep knowledge makes learners creative, esp. that is core element in problem solving thinking. Then mother language learners should be requested to simulate a problem thinking process and acquire more knowledge. It is clear that a deep knowledge influence on one's thinking, especially creative thinking. To evaluate learners' creative abilities, above all teaching methods and instruction materials should be focus on developing their thinking strategies, and korean lessons also should be managed by that plan. But now modern language lessons seemed to be inconsistent to realize that viewpoint. No matter how it does, we must assess learners' creative thinking. So, this article suggests three steps in creative thinking assessment. First, we can use the various creative thinking test tools developed by educational psychologists. Second, we can observe students' activities during the language lessons, and judge their state at any time. Third, after lessons we can gather their task works and evaluate students' creative thinking level through their works, making portfolios for the future.