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국어 교과는 전통적으로 국어학 지식과 국문학 지식을 가르치는 교과로 인식되어 왔다. 그러다가 제5차 교육과정 개정에서부터 언어적 사고력과 언어적 의사 소통 능력 신장을 중심에 두는 교과로 새롭게 규정되기 시작하였다. 그 구체적인 증거가 제5차 국어과 교육과정 내용의 개정이며, 초등학교 국어 교과서의 명칭을 국어에서 말하기듣기, 읽기, 쓰기로 바꾼 것이다.국어 교육에서의 사고력 신장 강조는 언어의 도구적 기능 즉 사고의 도구로서의 언어 그리고 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 의사 소통 도구로서의 언어에 대한 새로운 인식에서 비롯되었다. 언어는 사고를 자극하기도 하고 반영하기도 하는 기능을 갖는다. 그 구체적인 예가 바로 언어를 사용하는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기이다. 이 네 가지 언어적 사고는 매우 높은 수준의 사고 기능이다.말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 언어 사용에 동원되는 사고는 전통적으로 교육학자들이 강조한 교육의 목표와 상당히 일치된다. 그리고 이 네 가지의 언어 사용 기능은 또한 심리학자들이 밝혀 낸 고등 수준의 사고 기능과도 상당 부분 중복된다. 그래서 언어 기능이 사고 기능이고 사고 기능이 언어 기능이라고 말할 수 있을 정도이다. 그리고 이 둘은 모두 교육의 궁극적 목표가 되기도 하는 것이다.국어교육을 종래의 국어학 및 국문학 지식 교육 중심에서 언어적 사고 기능 교육으로 바꾸게 된 배경은 여러 가지이다. 그 중에서 수동적 인간에서 능동적 인간으로의 인간관의 변화, 교사 중심에서 학생 중심으로의 수업 변화, 지식의 단순 수용에서 배경 지식의 활성화 및 재구조화로 보는 학습관의 변화 등이 그 중심이 된다.고등 수준의 사고를 기르기 위한 국어 교육으로 이 논문에서는 스키마를 활용한 국어 수업 모형과 ‘읽기-이야기하기-쓰기’의 통합적 언어 활동 중심 수업 모형을 제안하고 있다. 이 두 모형은 모두 학습자의 능동적 활동과 고등 수준의 사고를 강조하고 있다.


The concept of Korean language education in schools had been changed via the fifth curriculum change in 1987, from teaching mainly the knowledge and/or grammar about Korean language and literature to increasing students' verbal thinking skills in speakingㆍlisteningㆍreadingㆍwriting. The new contents of the fifth curriculum, and the titles of the newly developed three textbooks as 'speaking and listening', 'reading' 'writing' are the very evidences of the dramatic changes in Korean language education. Language is a tool for both thinking and communication. And the thinking skills needed in verbal communication are urged as the higher mental abilities by both scholars in education and psychology. It could be said that language skills are thinking skills, and thinking skills are language skills. The conceptual and theoretical bases for the changes in the curriculum and textbooks in Korean language education came from the recent development of various academic fields: To say some, the conceptual change of human beings from passive learners to active learners, the conceptual change of school instruction from teacher-centered to student-centered, and the schema theory developed in recent years. In this study, two instructional models are suggested for Korean language education in elementary and secondary schools. The first one is the instructional model that is based on the schema theory, in which student's background knowledge is highly activated and applied in the classroom activities. And the second is 'reading-talking-writing' model in that the three verbal activities are efficiently integrated in the student-centered classroom activities. It is expected that the classroom activities would be moved from teacher's teaching to students' learning, teacher-centered to student-centered, and passive to active.