초록 close

이 연구는 대중문화를 전달하는 매체로서의 매스미디어가 학생들의 삶에서 차지하는 비중이 점증하고 있는 시점에서 미디어에 대한 올바른 소양(literacy)을 사회과 교육에서 다루어야 하는 필요성과 이에 따른 교육과정에 대한 논의를 중점적으로 다루었다. 미디어 리터러시는 학습자가 메시지에 접근하고 분석하며 평가하여 의사소통할 수 있는 능력과, 미디어의 사회적 기능에 대한 지식습득, 메시지의 창조, 생산, 전달에 대한 정치, 경제, 문화, 기술적 압력 등을 이해하는 것이다. 그 중에서 여러 학자들은 메시지에 대한 비판적 평가에 초점을 두고 있다. 그러나 교육 분야에서 미디어 리터러시는 신문방송학 등의 분야와는 달리 아직까지 심층적으로 다루고 있지 못하다. 특히 사회과 교육에서는 익숙하지 않은 분야라고 할 수 있다. 사회과 교육의 목표에서 큰 비중을 차지하는 민주시민육성과 비판적 사고는 미디어 리터러시 교육을 통해서 습득할 수 있다는 가능성을 최근의 연구를 통해 확인할 수 있었다. 이러한 점에서 미디어 리터러시 교육에 대한 논의는 의미가 있다고 본다.


Media Literacy Education in Social Studies Kim, Bok Young (University of Incheon) This study investigated media literacy curriculum as an emerging curriculum. Generally media literacy is defined as a skill to analyze and evaluate messages critically which are delivered through mass media such as news papers and television. However, media literacy education is in its infancy in the field of education, especially in curriculum. Traditionally critical thinking skills are major goals of social studies education to cultivate democratic citizens in our society. Previous studies suggest that social studies education teach media literacy to achieve those goals. Thus, this study introduced the possible content of media literacy education and specific materials and teaching methods.


Media Literacy Education in Social Studies Kim, Bok Young (University of Incheon) This study investigated media literacy curriculum as an emerging curriculum. Generally media literacy is defined as a skill to analyze and evaluate messages critically which are delivered through mass media such as news papers and television. However, media literacy education is in its infancy in the field of education, especially in curriculum. Traditionally critical thinking skills are major goals of social studies education to cultivate democratic citizens in our society. Previous studies suggest that social studies education teach media literacy to achieve those goals. Thus, this study introduced the possible content of media literacy education and specific materials and teaching methods.