초록 close

본 연구에서는 도시고속도로 트럼펫 A형 IC의 연속적인 분류-합류부에서 나타나는 교통류, 속도, 점유율 등 교통특성과 교통특성 상호관계를 바탕으로 실시간의 속도추정모형을 구축하고자 하였다. 최근까지 대부분의 연구가 도시고속도로의 분류부나 합류부에 대해서 수행되어왔다. 그러나 도시고속도로의 연결로 접속부사이의 거리가 500m 이하일 경우에는 합류 연결로 접속부 교통특성이 분류 연결로 접속부 교통특성에 영향을 미치는 것으로 판단되기 때문에 분류 및 합류 연결로 접속부를 연속적인 분류-합류부 형태로 통합하는 것이 필요하다. 본 연구의 교통특성분석과 속도추정모형 구축의 결과로부터, i) 본 연구대상 도시고속도로 IC의 연속적인 분류-합류부내 자유속도는 도시고속도로 본선구간의 제한속도보다 약 10km/h 정도 낮게 나타났고, ii) 연속적인 분류-합류부내 최대교통류율은 본선구간에서의 최대교통류율에 비하여 약 20~30% 정도 낮게 나타났으며, iii) 관측시간차 전·후 실시간의 교통류율과 점유율을 중심으로 구축된 속도추정모형이 자기회귀모형을 통해 타당한 것으로 입증되었으며, iv) 비정체류(uncongested flow) 상태에서는 교통류율이, 비정체류와 정체류(congested flow)가 혼재된 상태에서는 점유율이 모형구축의 주요 설명변수로서 높은 설명력을 보였다.


This study was to construct the real-time speed predictive model based on the traffic characteristics such as flow, speed and occupancy, and the relationships between them on the consecutive exit-after-entrance ramp junctions of urban freeway. Until now, studies have been generally conducted on the on-ramp or off-ramp junctions of the urban freeway interchange. However, it is necessary to integrate the off-ramp and on-ramp junctions into the consecutive exit-after-entrance ramp junction if the distance between the off-ramp and on-ramp junctions is less than 500m, because the traffic characteristics of the on-ramp junction put some impacts on those of the off-ramp junction. From the results of the traffic characteristic analyses and the speed predictive modeling, i) free flow speed showed about 10km/h reduction on the consecutive exit-after-entrance ramp junction when compared with the speed limit(80km/h) on the mainline section of the urban freeway under the study, ii) maximum flow rate showed about 20 % to 30% reduction on the consecutive exit-after-entrance ramp junction when compared with the maximum flow rate on the mainline section, iii) speed predictive models which were constructed with the real-time flow rate and occupancy before-and-after the time gap observed proved to be valid through the auto-regression model, and iv) flow rate showed a high explanatory power under the uncongested condition and occupancy did a high explanatory power in constructing the models under the congested and uncongested conditions.