초록 close

도가는 세계를 하나(道)와 다양한 현상(物)의 소통으로 바라보고, 자기중심적 입장에서 다른 생명을 차별하고 해치는 행위를 최악의 인위라 한다. 생명존중 사상도 하나인 바탕이 없으면 아무리 정교하더라도 불충분한 것이다. 개별적이고 현상적인 입장이 아니라 전체적이고 근원적인 입장에 서야 한다. 도가에서 바라보는 생명은 대외적으로는 조화, 대내적으로는 균형을 이루면서 유연성을 통해 타자와 소통하고 자신을 지속시키는 존재다. 생명 경시의 풍조는 탐욕을 위해 세계를 유용하거나 무용한 것으로 나누어, 온 생명의 가치를 왜곡하고 그것들 사이에 대립을 조장하기 때문에 나타난다. 먼저 그러한 가치로부터 해방을 시도해야 윤리적 선택의 폭을 확장시킬 수 있다. 모든 생명은 제각각 나름의 고유한 양식을 지니고 있기 때문에 그들의 독자성과 자발성을 인정해야만 한다. 그래야만 생명체는 물론 생명활동을 지탱하는 무기물의 세계까지 연결되는 상생의 공동체가 이루어질 수 있다. 이를 위해 경쟁원리로 생명을 파괴하는 세력에 대적 가능한 계층의 사회적 연대와 국제적 연대를 강화해야만 한다. 이들의 도움을 받아 세계의 구조적 모순을 총체적으로 파헤치고 이에 대한 과학적 대안을 마련할 수 있기 때문이다. 아울러, 폭력기구와 결탁한 지식인들은 문제의 핵심을 위장하지 말고 타자의 희생을 통해 누려왔던 그간의 혜택을 사회와 자연에 환원함으로써 생명 공동체를 위해 각별한 노력을 하도록 해야 한다.


Taoism regards the world as a mutual unification of one entity and many appearances, criticizes the intentional conduct of separating them and injuring other lives for a self-satisfaction. An act of holding life in esteem which neglects the unified ground, no matter how elaborate it may be, is insufficient to the Taoist's Wu-Wei, that is to say, 'action without action'. It must be inclusive and fundamental. The thought of life-esteem in Taoism has the view that all lives have an external harmony and an internal balance, holding a flexibility.The trend of neglecting life is derived from discriminating between usefulness and uselessness, for it distorts the values of life and aggravates the confrontations among them. First of all, we have to emancipate ourselves from estimating the value of all things, and then we can extend the range of ethical conducts. Because all lives have their own inherent patterns, we must guarantee their individuality and spontaneity. When all lives and inanimate nature become one, the life community of coexistence will be accomplished.For this life community, we must investigate the structural contradictions of life- destruction in the world and prepare the scientific counterproposal against them with the assistance of social and international solidarities. The intellectuals must not evade their responsibilities, disguising the essence of urgent problems. Now, they have to return their benefits to society and nature, for they have grown with the sacrifice of life community.