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본 연구는 독서치료의 기본적 도구인 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 후속 연구이다. 상황별 독서목록을 작성하는데 필요한 상황을 설정하기 위하여 상담사례, 공공도서관용 독서치료 목록집, 독서치료 관련 교육기관의 강의계획표 등을 조사하였다. 분석 결과에 따라 우리나라 사람들의 독서치료 상황을 설정하였으며, 이것을 십진 분류체계에 따라 정리하였다. 분류에 적용된 기준은 전편 논문에서 제시한 연령, 성별, 공간 및 관계이며, 소아용, 청소년용, 성인용, 노인용 상황분류 체계 안이 제시되었다.


The purpose of this study is to assist librarians in developing a bibliographic tool for bibliotherapy practices. Bibliotherapyis a form of psychotherapy in which carefully selected reading materials are used to assist a subject in solving personalapy has rarely been either studied or practiced in Korea.For a bibliographic tool which is called ‘situational reading list’, a client situation has to be classified by the factors ofbiological, place and personal relations, type of stress or sym researches in the field of psychology or psychoanalysis. Main c onclusions made in this study are summarized as follows: The most important factors to classify a client situation in a bibliographic tool are age, sometimes sex, home background,ggest the scheme of situation classification according tothe decimal classification system. There are the general class, child class, teenager class, adult class and senior class inthe classification system.