초록 close

본 연구의 목적은 조작교구 중 큐브를 활용한 조작 활동 과정에서 학생들에게 나타나는 반응이나 현상을 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 학생들이 제공된 프로그램을 학습하는 과정에서 나타난 현상을 분석하는 질적 연구가 수행되었다. 연구 대상은 서울시에 소재하고 있는 C초등학교 3학년 학생 중 본인의 자발적인 참여 의지와 부모가 동의한 5명으로 선정하였다. 본 연구에 사용된 프로그램은 교과서 분석과 문헌 분석을 통해 개발하였다. 그리고 학생들의 모든 활동을 녹화하여 그 내용을 일일이 살펴보고, 각각의 내용에서 유의미한 과정을 선정하고, 선정된 과정들은 과정이 의미하는 바에 따라 조직화하고 주제별로 분류하여 분석하였다.


The purpose of this study is to investigate responses or phenomena shown by the students in the process of manipulative activities in order to use manipulatives effectively in the elementary school geometry classes. The qualitative study used for this research analyzed phenomena in the process of learning programs offered to students. The five participants of this research were selected from the third graders at C Elementary School in Seoul city. The researcher recorded all the activities of students, watching them thoroughly and extracting significant statements from each description. These statements were formulated by their meanings, and then those meanings were analyzed into classified themes. The results through this research are as follows: First, previous activities affected later activities positively in the conjoining case, but negatively in the disjoining case and hence it required adventurous thinking. Second, students tried various attempts for solving given problems.