초록 close

최근에 들어서면서 장애유아 통합교육은 그 필요성이나 당위성 등에 대한 이론적 고찰보다는 보다 나은 실행을 위한 현장 지원, 또는 교육 프로그램 개발의 측면에서 많은 연구가 필요한 시기임이 지적되어 왔다. 이에 따라 본 연구는 일반 유치원에 통합된 아동들이 진정한 의미에서의 사회적 통합의 혜택을 받을 수 있도록 일반 유치원 교육과정을 지원하는 프로그램의 일부로 개발된 “활동-중심의 통합유치원 교육과정”이 장애유아의 사회적 통합에 미치는 영향을 알아보기 위해서 수행되었다. 이를 위해서 사전-사후검사 통제집단 설계로 18명의 장애유아와 60명의 일반유아들이 실험집단과 통제집단에 참여하였으며 사회적 상호작용에 대한 직접 관찰과 교사척도에 의해서 집단 간 차이의 차이에 대한 검정을 실시하였다. 그 결과 “활동-중심의 통합유치원 교육과정”의 운영으로 실험집단 장애유아들의 사회적 상호작용이 통제집단에 비해서 유의미하게 증가한 것으로 나타났으며 이러한 결과가 4주 후에도 유지된 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 따른 통합교육 현장 관련 시사점과 앞으로의 연구 방향 등이 논의되었다.


This study examined the effects of the Activity-based Inclusive Preschool Curriculum (AIPC), which was developed for the purpose of facilitating social integration of young children with disabilities in general education settings. Participants were 18 children with disabilities and 60 children without disabilities enrolled in six classes at one Korean inclusive daycare center. Three of the classes implemented the AIPC and three followed a traditional early childhood curriculum. Direct observations of children's social interaction patterns using SIS observational system and teacher's ratings of social behavior of each child with disabilities were made before and after the interventions. To determine the effects of AIPC intervention on the social interaction of children with and without disabilities, an independent-samples t-test was conducted with mean difference scores of pretests and posttests between AIPC and control groups. For each behavior category of Social Interaction Scan and sub-scores of Teacher Ratings of Social Interactions, t-values were computed separately, since SIS did not produce a total score and changes in different types of social behaviors were the focus of the study. Also, a paired-samples t-test with posttests and follow-up tests was conducted to find if the social integration effect was maintained after the intervention terminated. Children with disabilities in the AIPC condition engaged in significantly more social interaction with typically developing peers, significantly less negative interaction, and significantly less isolate play than children with disabilities in the contrast condition. This results were maintained after a 4-week period. Implications for classroom practice and recommendations for future research are offered.