초록 close

본 연구는 현직 유아 교사들의 2019 개정된 누리과정에 대한 인식과 현장에 적용 된 놀이에 대한 이해를 어느 정도 하고 있는지 알아보고자 하는데 있다. 본 연구결과 2019개정 누리과정의 전체 유아교사의 놀이인식은 높은 수준으로 나타났다. 배경변인별 연령에서는 40대 이상에서 놀이인식 및 실행인식이 높았으며, 학력은 대학원졸, 직위는 중간관리자, 전공은 유아교육과, 기관에서는 어린이집이 유치원보다 높은 인식 수준을 나타났다. 반면, 경력에서 2019 개정누리과정 놀이 인식 및 놀이실행에 대한 차이가 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 그리고 2019 개정누리과정의 놀이인식이 높을수록 놀이실행인식도 높아진다는 정적으로 유의미한 상관관계를 보였다. 이를 통해 본 연구는 개정된 누리과정의 현장적용 방안에 따른 모색과 개정된 누리과정이 올바르게 현장에 적용되는 기초 자료가 될 것으로 사료된다. 또한 개정된 누라과정에 대한 심층적 연구와 분석 연구들이 지속적으로 이루어져야 할 것이다.


The purpose of this study is to find out how much incumbent preschool teachers are aware of the 2019 revised Nuri course and their understanding of play applied to the field. As a result of this study, the overall awareness of play of early childhood teachers in the 2019 revised Nuri course was found to be high. In the age of each background variable, the perception of play and performance was higher among those in their 40s or older, with a higher level of awareness of a graduate school graduate, an intermediate manager with a job title, an early childhood education department for a major, and a daycare center than a kindergarten for institutions. On the other hand, it was found that the difference in recognition of play and play execution in the 2019 revised Nuri course was not significant. In addition, there was a statically significant correlation that the higher the perception of play in the 2019 revised Nuri course, the higher the perception of play execution was. Through this, it is expected that this study will be the basic data that the revised Nuri process is properly applied to the field as well as the search according to the field application plan of the revised Nuri process. In addition, in-depth research and analysis of the revised nura process should be conducted continuously.