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이 논문의 목적은 일본 중세 여자 교육의 내용과 방법을 공가의 여훈을 통하여 검토하는 것이다. 일본 중세의 여자 교육 및 여훈서에 관한 연구는 아직까지 충분하다고 볼 수 없다. 본 연구 성과는 근세의 유교적 여훈서가 등장하기 이전의 여자 교육의 이념과 실상을 파악하는데 기여할 수 있을 것이다. 여훈서란 여성에게 기대되는 바른 마음가짐과 몸가짐, 교양을 서술한 텍스트로 중세에 처음으로 등장한다. 가마쿠라시대에 나온 여훈서의 효시로 알려진 『메노토노후미(乳母のふみ)』에서 작가가 딸에게 훈시하는 내용은, 마음가짐, 몸가짐, 와카·서도·그림·악기·모노가타리 등 교양의 수양과 신변의 조도품의 취급, 궁정 생활에 있어서 동료·아랫사람·주인을 대하는 태도, 후궁으로서의 처신, 불교 신앙 등 다기에 걸쳐진다. 작가가 『메노토노후미(乳母のふみ)』에서 가장 강조하는 것은 분별과 사려, 인내심 등 마음과 관련된 부분이고, 학문과 기예에 있어서는 평균적인 수준을 요구하였다. 공가에 태어난 남자의 경우, 교육의 목표는 가업을 물려받고 이에를 계승하는데 두었다. 남자 교육의 텍스트는 중국 유교 서적이나 일본의 고전 등 주로 한적이었고, 이를 부친이나 전문적인 학자에게 전수받았다. 이에 반하여 여성의 경우, 주로 결혼 생활이나 궁정 생활을 염두에 둔 교육을 받았다. 중세의 여자 교육은 방법에 있어서 여자가 여자를 가르치는 방식이 주류였고, 텍스트는 가나 서적에 치중되어 있었고, 한자의 습득을 소홀히 하였다. 남자 교육의 주안점이 지식과 기량의 습득에 있었다면, 여자 교육에 있어서는 인성 함양을 더욱 중요시한 것 같다. 여훈서에서는 헤이안 시대의 소설인 『겐지모노가타리(源氏物語)』의 등장인물이 모범상으로 자주 등장하고 있어서, 공가여성의 이상형은 고대 이래 변함없는 듯 보인다. 그러나 실제로는 무가의 발호와 이에의 확립, 혼인제도의 변화 등 여성을 둘러싼 환경은 전과 같지 않았고, 여성의 지위와 역할, 재산권 등의 침식은 피할 수 없었다. 여훈서가 시종일관 여성에게 강인한 인내심을 요구하고, 불교에의 귀의를 최후의 구제 수단으로 강조하고 있는 것은 중세 여성이 처한 엄격한 현실을 반영하고 있다고 할 수 있을 것이다.


This paper examines the court noble women education in Medieval Japan through the Jyokunsyo. The Jyokunsyo, which wrote right consideration and an appearance, culture required for a woman, appeared from the middle ages. Menotono Humi is the first Jyokunsyo in Medieval Japan and the writer tell a daughter from consideration, outfit, practices of the culture including a 31-syllable Japanese poem, calligraphy, a painting, music, reading to the conduct in the Imperial Court, Buddhism faith. It is a part of the heart such as classification, consideration, the patience that a writer emphasizes in a book most, and she demands an average standard in study and art from a daughter. The aim of the court noble men education was the succession of family business (or family tradition) and the house. Men learned textbooks written in classical Chinese such as the scriptures of Confucianism or Japanese classic and it was father or a specialized scholar to have been in charge of the education of men. As for the woman education of the Middle Ages, it was a main method that a woman taught a woman. The text of the woman education was partial in the books of kana letters and the woman was not going to learn classical Chinese positively. It is thought that the acquisition of the knowledge is important in the male education and upbringing of gentle human nature is important in the woman education. The ideal image for women did not seem to change since the Heian period. However, by the rise of the samurai and the establishment of the house, the change of the marriage system, the environment around the woman was not same as the past. Menotono Humi demands strong patience from a woman and assumes Buddhism a support. It may be said that Jyokunsyo of the Middle Ages reflects the severe reality that a woman of the Middle Ages faced.