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목적: 본 연구는 다섯 가지 눈의 형태[표준형(standard eyes, SE), 올라간 눈(up-turned eyes, UE), 내려간 눈(down-turned eyes, DE), 작은 눈(small eyes, SmE), 큰 눈(big eyes, BE)]과 아이쉐도우 톤 변화에 따른 뇌 인지 반응을 정량적으로 평가하여 감성반응 과의 상관관계를 파악하여 이미지 메이킹에 과학적 데이터로 활용하고자 한다. 방법: 다섯 가지 눈의 형태와 톤 변화에 따른 자극 물을 제시하여 뇌파 측정을 통한 정량적 데이터를 추출하였고, 감성반응은 어의차이 척도인 10 point scale (−5 to 5)을 사용하여 설문 문항을 구성하였다. 결과: 각성과 자극시 활성되는 상대 베타파와 상대 감마파, SEF50과 SEF90은 UE와 BE의 형태에서 증가 폭이 컸고, 이완시 활성되는 상대 알파파는 SmE와 DE에서 활성되었다. 톤 변화에 따른 뇌파 반응은 저명도에서 상대 베타파, 상대 감마파, spectral edge frequency 50 (SEF50)과 SEF90이 활성되었다. 각각 눈 형태에서 아이쉐도우 톤 변화 시 감성반응 결과는 다소 차이가 있었으나, 저명도인 dark-grayish tone에서 strong, heavy 하다고 평가하였다. 결론: 눈의 형태보다 아이쉐도우 톤 변화에 따른 생리·감성적 반응이 더 크게 도출됨에 따라 메이크업시 아이쉐도우의 톤 변화에 따라 감성을 다양하게 변화시킬 수 있음을 확인할 수 있었다. 따라서 메이크업을 통하여 원하는 컨셉이나 이미지 연출시 과학적 데이터 근거 표본으로 활용할 수 있을 것으로 사료된다.


Purpose: The aim of this study was to quantitatively evaluate the brain recognition response to the five shapes of eyes [standard eyes (SE), up-turned eyes (UE), down-turned eyes (DE), small eyes (SmE), and big eyes (BE)] and to the alterations in the eyeshadow tones. Moreover, the correlation between sensibility response, five eyes shapes, and eyeshadow tones is investigated in order to be used as the scientific data of image making. Methods: Quantitative data was extracted with a brainwave measured as a stimulus to the five shapes of eyes and eyeshadow tones. The questionnaire was organized into a semantic differential 10-point scale (−5 to 5). Results: The relative beta power (RB), relative gamma power (RG), spectral edge frequency 50 (SEF50), and SEF90, which are activated by vigilance and stimulation, demonstrated a significant increase in UE and BE, whereas the relative alpha power (RA), which is activated by relaxation, was activated in SmE and DE. The brainwave reaction to the alterations in the eyeshadow tones activated the RB, RG, SEF50, and SEF90 from low brightness. Even if there is a little difference in the sensibility response output, then dark-grayish tone gets significantly evaluated as strong and heavy. Conclusion: The analysis represents that sensibility can be altered by varying the eyeshadow tones for makeup, thereby suggesting that physiological and emotional reactions appear higher depending on alterations in the eyeshadow tones than on the shapes of eyes. I suppose that it can be utilized as a quantitative database sample in image rendering by extracting physiological and emotional reaction results based on the shapes of eyes and alterations in the eyeshadow tones.


目的: 根据5种眼型即标准型(standard eyes, SE)、吊眼(up-turned eyes, UE)、垂眼(down-turned eyes, DE)、小眼(small eyes, SmE)和大眼(big eyes, BE)以及眼影色调变化,定量评价大脑识别反应, 探索与感性反应的相关性,将作为图像制作方面的科学数据使用。方法: 提供5种眼型和色调变化的刺激物,通 过脑波测定,定量提取数据。感性反应通过语义差异的10 point scale(−5至5)组成的问卷项目来评价。结 果: 在警戒和刺激时激活的相对β波和相对γ波,spectral edge frequency 50(SEF50)以及SEF90,在UE和 BE形态中,其增加幅度比较大,而松弛时激活的相对α波在SmS和DE中激活。色调变化的脑波反应显示:在 低亮度中,相对β波和相对γ波,SEF50,SEF90激活。在不同眼型中,分别进行色调变化时,感性反应稍有差 异,但低亮度dark-grayish tone中被视为强烈而重。结论: 分析表明, 生理和情绪反应更多地来源于眼影变化 而不是眼型,因此可以看出,根据化妆时眼影的色调变化,表现各种感性反应。通过化妆创造理想的概念或图 像时,它可以作为科学数据样本使用。