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The relative strength of adoption of developmentally appropriate practices (DAP) as a belief system and the self-reported frequency of engagement in practices related to these beliefs were compared in professionals who work with three- to six-year-olds in the Korea, U.S., China, Taiwan, and Turkey. Participants completed Charlesworth et al.s (1991) Teachers Beliefs Scale (TBS) and Instructional Activities Scale (IAS). Questions addressed for each country include: How do self-reported beliefs compare to practices? What are the factor structures of the TBS and IAS? Overall beliefs and practices and TBS/IAS factor structures were then compared across the five countries, and differences and similarities are reported. U.S. professionals had the weakest overall DAP beliefs among the countries, yet reported engaging in related practices more frequently than those in any of the other five nations; Korea scored as holding the strongest beliefs, but the second lowest practices scores, with China holding the lowest.


본 연구는 국제 간 비교연구로서 최근 유아교육학 분야에서 유아교육 질 제고의 수단으로 크게 제기되고 있는 유아교사의 DAP 신념과 DAP 실제간의 경향들을 비교․분석하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 다루어진 구체적 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 DAP 신념과 DAP 교육실제 간의 관계는 어떠한가? 2. 각 국의 DAP 신념척도 및 DAP 교육실제 척도의 요인 구조 특성은 어떠한가? 3. 각 국의 유아교사 DAP 신념척도 및 DAP 교육실제 척도의 요인 구성 경향은 어떠한가? 4. 유아교육 실제에서 DAP 수용에 대한 각 국의 상대적 경향 즉, 공통점과 차이점은 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 한국(955명), 미국(815명), 중국(296명), 대만(459명), 터키(258명)의 유아교사 중 2783명을 포함하였으며, 사용된 척도는 Charlesworth 등(1991)이 개발한 TBS와 IAS 척도를 사용하였다. 그리고 자료분석 방법은 Pearson 상관계수, ANOVA, 그리고 요인분석 방법 등이 채택되었다. 얻어진 주요결과는 미국의 유아교사가 5개국 중 가장 낮음 DAP 신념을 보여 주었으나, DAP 유아교육 실제에서는 5개국 중 가장 참여 빈도가 높은 것으로 나타났다. 한국은 다른 나라에 비해 가장 높은 DAP 신념을 보여 주었으나 5개국 중에서 DAP 유아교육 실제 적용에서는 두 번째로 가장 낮은 것으로 나타났고, 중국은 DAP 유아교육 실제가 가장 낮은 것으로 보고되었다. 이 외에 각 국의 유아교사 DAP 신념 및 DAP 유아교육 실제 경향자료, 각 국의 DAP 신념척도 및 DAP 교육실제 척도의 요인구조 경향에 대한 자료 제시와 이에 대한 논의가 구체적으로 제시되었다.