초록 close

본 연구는 유치원의 교육기간과 유아의 성별이 유아들의 창의성과 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 유아들의 창의성과 정서지능간에는 어떠한 상관이 있는지를 알아보기 위해 수행되어졌다. 본 연구의 대상은 해당 유치원 취원 전 타 유아교육기관에 다닌 경험이 없는 유아들로서 유치원 취원 기간이 1년인 유아와 2년인 유아로 분류하여 연구를 수행하였다. 그 결과 유치원교육기간은 창의성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으나, 정서지능에는 긍정적인 영향을 미쳤으며, 성별은 창의성과 정서지능의 두 변인 모두에게 영향을 미치지 않았다. 또한 창의성과 정서지능과의 관계는 유치원의 교육기간이 1년인 경우, 남아와 여아 모두 상관을 보이지 않았다. 그러나 교육기간이 2년인 경우, 남아는 창의성과 정서지능간에 상관을 보이지 않았으나 여아의 경우 긍정적인 상관을 보이고 있었다. 이와 같은 결과는 유치원의 정서교육과 창의성교육에 부분적인 지침서가 될 것이다.


The purpose of this study was to find out how much the kindergarteners' educational period and their gender influence their creativity and emotional intelligence, and how much correlations between their creativity and emotional intelligence exist. The subjects in this study were the children who had never entered any other educational institution before entering the kindergarten which this study was carried out. They were divided into two groups; one was the group that was in the kindergarten for a year, and the other for two years. The subjects were 154 children. The first group(one year) consisted in 76 (boys 32; girls 44), the second 78(boys 42; girls 36). The results were as follows; 1. The educational period in kindergarten had no influence on the creativity development but had positive influence on the development of emotional intelligence. 2. The children's gender had no influence on both the creativity and the emotional intelligence. 3. The creativity and the emotional intelligence had no correlations with the children in the first year. But in the second year, the creativity and the emotional intelligence had no correlations for boys, however there were correlations with girls. These results will guide the education of the creativity and the emotional intelligence in kindergarten partly.