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본 연구는 성별과 연령에 따라 유아의 다중지능이 차이가 있는지를 알아보고, 유아의 다중지능과 어머니의 자녀 양육태도와는 어떤 관계가 있는지를 알아보고자 하였다. 본 연구는 유치원과 어린이집에 재원하고 있는 유아와 어머니 각각 181명을 대상으로 실시되었으며, 자료처리는 t-검증, 일원변량분석, 상관관계분석을 통해 이루어졌다. 본 연구의 결과, 유아의 음악 지능, 공간 지능, 언어 지능, 개인이해 지능, 자연탐구 지능 영역에서 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 나타났는데, 이 영역 모두에서 여아가 남아보다 더 높은 것으로 나타났다. 한편, 개인이해 지능을 제외하고는 연령에 따라 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. 유아의 다중지능은 각 영역에서 어머니의 애정적 양육태도, 통제적 양육태도, 그리고 자율적 양육태도와 정적인 관계가 있으며, 거부적 양육태도와는 부적인 관계가 있었다.


The purpose of this study was to examine the differences in multiple intelligence according to young child's gender and age, and to explore the relationship between young child's multiple intelligence and his/her mother's parenting styles. The subjects in this study were 181 young children and their mothers. Shearer's MIDAS for KIDS was used to measure young child's multiple intelligence, and Schaefer's MBRI(Maternal Behavior Research Instrument) was employed to measure mother's parenting styles. The collected data were analyzed by the SPSS program. For the statistical analysis, t-test, one-way ANOVA, and correlational analysis were employed. The brief findings of this study were as follows: First, young child's gender made significant differences to the areas of multiple intelligence such as musical intelligence, spatial intelligence, linguistic intelligence, intrapersonal intelligence, and naturalist intelligence. In these areas, the girls outperformed the boys. Second, young child's age produced no significant differences in the areas of multiple intelligence except intrapersonal intelligence. Third, young child's multiple intelligence was significantly correlated to his/her mother's affective parenting style, autonomous parenting style, and restrictive parenting style in a positive direction. Whereas, there was negative correlation between young child's multiple intelligence and his/her mother's rejective parenting style.