초록 close

본 연구는 영아교육에 대한 어머니 인식과 요구를 조사하여 취업모와 비취업모 사이에 차이가 있는 지를 알아보았다. 그 결과 취업모와 비취업모 모두 현 영아교육에 대해 만족을 못하고 있었으며 자녀교육에 대한 사회적인 지원의 필요성을 느끼고 있었다. 특히 취업모와 비취업모 모두 5명 이하의 규모로 애정적인 교사에 의해 놀이중심으로 운영되는 영아교육을 원하고 있었으며 부모 참여에 대해서도 적극적인 자세를 가지고 있었다. 다만 영아교육 기관의 운영 시간과 교육비에서는 취업모와 비취업모에 따라 선택의 여지가 있는 다양한 형태의 기관이 필요한 것으로 나타났다.


The present study surveyed the parent's perception and need of infant and toddler education. The Questionnaire divided into 2 areas(the basic perception of infant and toddler education; the need of infant and toddler education) was mailed to 400 parents and 305 responses analyzed. χ2, t-test, percentile were used to analyze the data. The major finding was the most parents, both of the working and not working, unsatisfied the current infant and toddler education. But their need was very divers in the working mothers and the home-stayed mothers. The working mothers want more care services and home-stayed mothers need more educational.