초록 close

본 연구는 유아생물교육 프로그램 개발을 위한 기초 연구로 유아들이 일상생활 속에서 경험하고 있는 가장 친숙한 대상 중 하나인 ‘나의 신체’에 대한 3세아들의 사전 개념을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 서울과 경기 지역에 위치한 3곳의 유치원의 만 3세 유아 66명을 대상으로 ‘나의 신체’와 관련된 교육 활동을 경험하기 이전에 이들이 구성하고 있는 개념을 유아와의 일대일 면접을 통해 알아보았다. 연구 결과, 3세아들은 ‘나의 신체’와 관련되어 사전 개념을 형성하고 있는 것으로 나타났다. 이들이 형성한 개념 모두가 과학적으로 옳은 개념을 아니었지만 3세아들은 일상 생활 중의 현상학적인 경험에 통해 학습을 가능하게 하는 사전 개념을 형성하고 있는 것으로 나타났다.


The purpose of this study was to investigated the concept what a three-year-old children know of their bodies. This study is worthing basic data to develop biological education program of three-year-old children. The concept, 'My Body' is one of the familiar meanings to children everyday. The subjects of this study were 66 three-year-old children who were selected form 3 kindergartens in Seoul and Kyunggi-do. The instrument by researcher used for this study was for interview. Collected data were analyzed by a frequency, and one-way ANOVA. In the result of this investigation, three-year-old children were formed prior knowledge about 'My Body', but not always scientific. They constructed knowledge based on their phenomenal experiences in real life.