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질 좋은 국어수업의 본질을 알기 위해서는 국어수업 대화를 분석하고 연구해야 한다. 이를 위해서는 국어수업 대화 분석의 논리와 방법을 개발한 다음, 그것을 이용하여 국어수업을 분석하고 해석하여 현장에 일반화시켜야 한다. 이 연구에서는 ○○광역시 교육청 국어과 수업실기 우수교사인 오 교사의 말하기·듣기 1차시 수업대화를 분석의 대상으로 삼았다. 수업대화의 분석 유형에는 수업대화 목적, 수업대화 수준, 수업대화 운영전략, 수업대화 주체가 있다(강병륜·박태호, 2003; 박태호,2003). 이 연구에서는 다양한 수업대화 분석 유형 중에서 수업대화 목적 유형만을 분석하였다. 수업대화 목적 유형을 분석할 때에는 사회 언어학 분야와 교육학 분야의 연구 성과를 기반으로 하여 읽기 수업대화의 구조와 특징을 밝힌 박태호·이수진(2003)의 분석 유형을 그대로 적용하였다. 그 결과 오 교사의 말하기·듣기 수업대화의 특성을 밝혀낼 수 있었다.


It is important to explore the nature of good Korean language instruction, so we need to analyze and investigate the Korean language instruction itself. But instruction has the complicate and various components, so we have to find the scientific and systematic analysis methods to interpret it for the teachers. One of the most important components that can decide the quality of the instruction is the classroom discourse structure between teachers and students. It has been studied especially in the area of sociolinguistics and teaching-learning theory. Sociolinguistics was interested in types of the linguistic interaction and searched the typical classroom discourse structure of I(initiation)-R(Respond)-F(feedback), its effects and various transformations, but couldn't show the educational direction. On the other hand, social contructivists paid attention that the teacher's mediate discourse plays the scaffolding roles. Therefore we classified the classroom discourse structure as initiation questioning, respond quetioning, feedback according to study of sociolinguistics. And we establiches many sub-types that can explore the social contructional concept, the mediate discourse's characteristics. Then we show the characteristics of the effective teacher-oh's instructional conversation in his reading instruction, as providing how to use each teacher's questioning types in the reading instruction.