초록 close

주택모형 만들기 교육 프로그램은 중학생들이 건설기술 시스템을 이해하고 체험하기에 매우 유용한 교육 프로그램이다. 그러나 현재까지 개발된 교육 프로그램은 실제 건설시공 과정에 따라 주택 모형을 제작하는 것이 아니라 단순히 공간을 분할하거나 건축물의 형상만을 나타낼 수 있는 방법으로 주택 모형을 제작하였다. 이러한 방식의 주택 만들기 교육 프로그램은 재료 및 방법 측면에서 실제 건설시공 과정과 큰 차이가 있기 때문에 주택 만들기 교육 프로그램을 통해 실제 시공과정을 학생들이 체험하기는 어렵다는 문제점이 있었다. 이 연구의 목적은 중학교 자유학기제를 위한 건설시공 과정 중심의 주택모형 만들기 교육 프로그램을 개발하고 중학교 1학년 학생들에게 적용하여 학생들의 진로 성숙도에 미치는 효과를 분석하는 것이다. 본 연구에서 개발한 교육 프로그램은 준비, 개발, 실행, 평가의 4단계를 거쳐 개발되었으며, 준비 단계에서는 선행연구 분석을 통해 교육 프로그램 개발을 위한 고려 요소를 도출하고 이를 바탕으로 소단원 및 학습목표, 세부 활동을 구성하였다. 개발 단계에서는 교육 프로그램에 적합한 실습 재료 및 시공 과정을 선정하고 이를 바탕으로 총 12차시의 교육 프로그램을 개발하였다. 실행 단계에서는 개발된 교육 프로그램을 자유학기제 수업에 적용하였고, 평가 단계에서는 단일집단 전후검사 설계를 통해 학생들의 진로 성숙도에 미치는 효과를 분석하였다. 본 연구에서 개발된 교육 프로그램은 학생들의 진로 성숙도에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.


The house making education program is a very useful educational program for middle school students to understand and experience the construction technology system. However, the existing house making education program did not produce a house model according to the actual construction process, but produced a house model by simply dividing the space or expressing the shape of the building. This type of house making education program has a problem that it is difficult for students to experience the actual construction process because there is a big difference from the actual construction process in terms of materials and methods. The purpose of this study is to develop a house making education program focused on the construction process for free semester system in middle school, and apply it to first-year middle school students to analyze the effect on the career maturity of students. The educational program of this study was developed through four stages of preparation, development, implementation, and evaluation. In the preparatory stage, elements for educational program development were derived through analysis of prior research. And based on this, small units, learning objectives, and detailed activities were composed. In the development stage, training materials and construction processes suitable for the training program were selected and training programs were developed. In the implementation stage, the developed educational program was applied to free semester classes. In the evaluation stage, the effect on the career maturity of students was analyzed. The educational program developed in this study was found to have a positive effect on the career maturity of students.