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본 연구는 노인복지기관의 윤리경영 수준 제고를 위한 기초자료를 제공하고자 노인복지기관 종사자의 일반적 특성과 기관 특성이 노인복지기관 종사자의 윤리경영수준 인식에 미치는 영향을 고찰하였다. 이를 위하여 편의 표집으로 조사한 서울시 및 경기도의 노인복지관에 종사하는 종사자 245명을 대상으로 구조화된 자기 기재방법 설문지를 이용하여 설문조사를 수행하였다. 독립변인인 일반적 특성 요인, 기관 특성 요인과 종속변수인 윤리경영수준 인식을 빈도분석, 백분율, 평균 등의 기술 통계분석을 통해 파악하였으며 각 독립변인별 윤리경영수준 인식의 차이를 t-test, ANOVA를 통해 비교․분석하였다. 또한 각각의 독립변인들이 윤리경영수준 인식에 미치는 영향을 다중회귀분석을 통해 파악하였다. 연구결과 일반적 특성에서는 여성보다 남성이, 교육수준이 높을수록 기관 특성에서는 윤리교육경험이 적을수록, 기관이 윤리적인 근무환경일수록 자신이 종사하고 있는 기관의 윤리경영수준을 높게 인식하는 것으로 조사되었다. 이러한 결과를 토대로 노인복지기관에서 윤리경영수준 인식을 제고하기 위해서는 무엇보다 기관 내의 실제적인 윤리적 근무환경과, 종사자를 대상으로 하며 구체적인 실천에까지 이르도록 하는 단계별 심화 윤리경영교육이 필요함을 확인할 수 있었다. 끝으로 본 연구는 소형화, 민영화 등 빠르게 변화하고 있는 노인복지 실천현장의 윤리경영수준 인식 제고를 위한 실천적 함의를 제시하였다는 점에서 연구의 의의를 지닌다고 하겠다.


The purpose of this study is to investigate the effects of staffs’ general characteristics and institutional characteristics on the staff members’ recognition of the level of ethical management in the elderly welfare institutions and to provide basic materials for raising standard of ethical management in the elderly welfare institutions. For this purpose, we conducted a questionnaire survey using structured self–filling-type questionnaires for 245 staffs of elderly welfare institutions in Seoul and Gyeonggi–do. This study sets general characteristics of staffs and institutional characteristics as the independent variables and the staff members’ recognition of the level of ethical management as the dependent variable. The variables are investigated through the descriptive statistics such as frequency, percentage and average analysis, and the difference of effect on the staff members’recognition of ethical management in the elderly welfare institutions by each independent variable was analysed by t-test, ANOVA and multiple regression analysis. The results of the study shows that in terms of general characteristics of staffs, the higher male to female ratio and the higher educational level; and in institutional characteristics, the less experience in basic ethics education and the better ethical working environment of the institution are the positive factors for that the staff members estimate the level of ethical management of their workplace high. Based on these results, for making staff members recognize the level of ethical management in the elderly welfare institutions higher, we should create actual atmosphere of the ethical working environment in the institution and implement not formal but step-by-step intensive ethics education that make employees can apply it in the real situations. In conclusion, this study gives the practical suggestions for improving the staff members’ recognition of ethical management level in the practice field of elderly welfare on the fast-changing trends including downsizing and privatization.