초록 close

현대 중국의 서예 환경은 전통서예의 생존환경과 매우 큰 차이가 있다. 연필이나 볼펜 등 강한 필기구를 쓰게 되면서 더이상 붓을 사용하지 않고, 컴퓨터와 헨드폰 등이 발명됨으로써서예 또한 실용에서 멀어진 지 오래 되었다. 이렇게 서예가 일상생활에서 멀어짐으로써 현대인들은 서예를 잘 이해하지 못하게 되었다. 둘째, 전통사회에서 서예를 하는 사람들은 문기(文氣)가 있는사대부 계층이었던 반면, 현대의 서예가들은 문인적 소양이 많이 약해졌다. 셋째, 전통서예의 형식은 현대 시문의 내용을 표현하는데 적합하지 않다. 그러므로 현대시문에 맞는 새로운 형식이 나와야하지만, 아직도 성공적 사례가 나오지 않고 있다. 전술한 서예환경의 변화에 따라 서예에 대한 시야 또한 많이변했다. 거시적 관점으로 보면, 縱的전개(線索)이다. 즉 시간에따라 전개되는 서체와 서풍이 변하는 서예사적 맥락의 전개 이외에도, 서예를 회화·건축·조소·디자인 등 기타의 현대 예술장르와 나란히 자리매김하려는 시야이다. 서예가 현대 예술의 한장르에 속한 바에야 서예 또한 회화·건축·조소·디자인 등 여타의 예술장르로부터 자신이 발전할 수 있는 유익한 성분을 받아들이고자 한다. 마찬가지로 서예도 자신의 기법과 사유방식 등스스로의 가치와 장점을 다른 예술장르에 영향을 주고자 한다. 이렇게 서예가 여타의 예술장르와 상호 상보상생(相補相生)하면서 현대예술과 현대문화를 발전시키는데 적극적으로 참여하고자 한다. 이렇게 한다면 현대 중국 서예의 가치는 전통서예보다 훨씬 확장될 것이다. 미시적 관점으로 보면, 현대 서예의 관점은 더욱 깊이 들어가고 있다. 서예 감상의 대상을, 전통적 서예 감상 방식의 최소단위는 ‘낱글자[單字]’의 감상이었다. 반면 현대의 서예 감상 방식은 ‘분할된 최소공간[單元空間]’으로 나아가고 있다. 이러한시각의 전환이 비록 작은 변화처럼 보이지만, 이러한 감상방식의 전환은 전통서예에서 현대의 서예를 발견하는 커다란 단초가 될 수 있다. 본 논문은 현대 중국서단의 현황을 전통의 계승과 심화, 새로운 장르와의 교섭을 통한 새로운 서풍의 창조, 전통서예의한계를 넘어 새로운 서예세계의 개척이라는 세 갈래로 나누어설명하였다. 대상은 60년대에 이후 출생하여 현재 40~50대가된 서예가들을 세 갈래의 나누고, 각각 대표 작가 3명씩 예시하고 설명하였다.


The calligraphy environment of modern China is very different from the survival environment of traditional calligraphy. The use of pencils and ballpoint pens and strong writing instruments did not make use of brushes anymore. By this way, the calligrapher became distant from everyday life and modern people could not understand calligraphy. Second, calligraphers in the traditional society were classmates with Moonji, whereas calligraphers of modern times were weakened by Moonji. Third, the form of traditional calligraphy is not suitable for expressing contents of modern poetry. Therefore, a new format for modern poetry should come out, but there are still no successful cases. According to the change of calligraphy environment described above, the viewpoint of calligraphy also changed a lot. Third, the form of traditional calligraphy is not suitable for expressing contents of modern poetry. Therefore, a new format for modern poetry should come out, but there are still no successful cases. According to the change of calligraphy environment described above, the viewpoint of calligraphy also changed a lot. From a macro perspective, it is a linear development. In addition to the development of the calligraphic context in which the fonts and westerly winds change with time, the calligraphy is aimed at positioning itself in line with other contemporary art genres such as painting, architecture, sculpture, and design. Calligrapher Baeja calligraphy, which belongs to a piece of contemporary art, also wants to accept beneficial elements that can develop from other art genres such as painting, architecture, sculpture, and design. Likewise, calligraphy will also influence its own value and merit in other art genres such as its own technique and reasoning. In this way, calligraphers are expected to actively participate in developing contemporary art and contemporary culture while mutually complementing other artistic genres. If we do this, the value of modern Chinese calligraphy will be far greater than traditional calligraphy. From a microscopic standpoint, the viewpoint of modern calligraphy is getting deeper. The minimum unit of traditional calligraphy appreciation method was the appreciation of 'single letter'. On the other hand, modern calligraphy appreciation method is moving toward 'divided minimum space'. This transition of view seems to be a small change, but the transition of this appreciation mode can be a big step to discover contemporary calligraphy in traditional calligraphy. This paper divided the present situation of modern Chinese western world into three categories: succession and deepening of tradition, creation of new western style through negotiation with new genre, and pioneering new calligraphy world beyond the limits of traditional calligraphy. The object was divided into three groups of calligraphers, who were born in the 1960s and later became the 40s and 50s, and they have illustrated and illustrated each three representative artists.


当代中国书法的生存环境与传统书法相比发生了很大的变化.首 先,钢笔·电脑·手机的发明已经让当代人远离了毛笔书写,书法远离 了实用,与日常生活疏离,于我们的日常生活已变得不再不可或 缺,使得大多数当代人对书法的理解变得困难.其次,传统社会书 法的主要参与者—文人士大夫阶层的消失,无疑使书法参与者的人 文素质降低,使得传统书法中天然具有的最可贵也是最重要的品质 ——文人气息正在逐渐弱化.再次,传统书法的形式并不适合现代 诗文的表达,而选择新的书法形式来表达现代诗文,至今仍未见有 成功的范例. 基于前述书法环境的变化,书法在当代的视野也发生了变化。在 宏观上,当代对书法的考察除了传统的纵向线索,即书体及书风按 时间脉络演变这条历史线索外,还建立了一条横向的线索,即把书 法与绘画、建筑、设计、雕塑等当代艺术门类并置,从中得到自己 的准确定位。既然是当代艺术门类的一部分,书法就无法游离于 外,必须从绘画、建筑、设计等艺术门类还有中西方艺术观念中, 汲取对自身发展有益的成分,同样,书法也应向其他艺术领域输出 有价值的实践与观念,积极参与到当代艺术和当代文化中去。当代 书法的立足点较传统书法更加宏大开阔。 在微观上,当代书法的视角更加深入:书法欣赏的最小单元由传 统书法的“字”推进到“单元空间(被分割的最小空间)”的感受上。 虽然只是往前推进了一步,但这一视角的变化,却带给了我们对传 统经典的巨大发现,拉近了与其他视觉艺术的关系,书法的现代性由此产生。 这論文以六龄后中青年三家陈忠康·刘彦湖·邵岩为例,以继承传 统而深化, 通过交融与其他艺术部门新书风创造, 超越传统书法的 限界而扩大书法的新疆域三个部门为解释了中国当代书法现状.