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본 연구는 광주광역시의 3개 초등학교에 재학중인 5, 6학년아동 387명을 대상으로 문제행동에 대한 조사대상자의 사회인구학적 변인, 부·모의 촉진적 의사소통, 정서조절이 미치는 상대적 영향력이 어떠한지 분석해 보고자 하였다. 자료분석을 위해 빈도와 백분율 및 Cronbach's α계수를 산출하였고, t-test와 one way ANOVA를 실시하였으며, 사후검정으로서 Duncan 검증을 실시하였다. 이외에 문제행동에 대한 독립변인의 상대적 영향력을 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출한 후 위계적 회귀분석을 실시하였다. 그 결과 첫째, 사회인구학적 변인 중 성별, 학년, 부모연령, 경제수준에 따라 문제행동이 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 부·모의 촉진적 의사소통과 아동의 정서조절능력에 따라 문제행동의 하위요인별로 각각의 유의한 차이가 있었다. 둘째, 문제행동에 미치는 독립변인들간의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 전체 문제행동에서는 정서조절능력만이 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 또한 하위요인별로 독립변인들의 영향이 다르게 나타났지만 정서조절 능력의 하위영역인 감정적 대처와 회피가 공통적으로 중요한 것으로 나타났다.


This research aimed to analyze how the relative influence in terms of social demographic variables of survey recipients, parents' facilitative communication and emotional regulation affect on problem behaviors. For this purpose, this research selected 3 elementary schools located in Gwangju Metropolitan City and chose 387 fifth and sixth grade students as survey recipients. For statistical analysis, the present research calculated frequency, percentage and Cronbach's α. Futhermore, the research conducted T-test, one way AVONA, and Duncan test as a post -test. Besides, to find out relative influence of independent variables executed hierarchical regression analysis after calculating Pearson's product-moment correlation coefficient. The results were summarized, as follows : First, there was the respective significant difference according to each subordinate factor of problem behavior by social demographic variables, facilitative Communication of Parents and competence of emotional regulation of children. Second, as a result of hierarchical regression analysis in order to find out independent variable's relative influence on problem behaviors, it appeared that competence of emotional regulation affected significant influence problem behaviors. In general, the avoidance among subordinate domains of competence of emotional regulation appeared the most important variable in an aspect of total problem behaviors, and although the influence of independent variables appeared differently according to a subordinate factor, the emotional measure and avoidance, which are a subordinate domain of competence of emotional regulation, appeared to be important in common.