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본 연구의 목적은 도시와 농촌 지역 유치원 교육현장에서 실천되고 있는 유아 통일과 민주 시민 교육 관련 단위 활동에서 보이는 교사의 교수행동을 분석하는 것이다. 분석 대상은 도시 지역과 농촌 지역 소재 유치원에서 이루어진 주 4회씩 총 16회의 비구조적 관찰에서 얻어진 통일 민주 시민 교육 관련 활동 사례들이다. 수업 사례에서 분석된 통일과 민주 시민 교육 내용은 평화와 통일, 인간의 존엄성, 공공질서, 민주사회에서의 의사결정과 문제해결에서의 절차의 4가지 내용 범주를 중심으로 분석되었고, 교사의 교수행동은 비지시적인 교수행동, 중재적인 교수행동, 지시적인 교수행동의 3가지 교수행동 유형에 따라 분석되었다.


The purpose of this study was to analyze current teaching behaviors related to reunification and democratic public education practices in Korean urban and rural region kindergartens. To achieve this purpose, episodes related to reunification and democratic public education were observed in urban and rural kindergartens, via non-structured fashion, 4 times a week, for a total of 16 sessions. As a result of the study, reunification and democratic public education categories were revealed as follows: a) peace and reunification, b) dignity of man, c) public order , and finally d) procedures for reaching agreements. Teacher's teaching behaviors were analyzed by a qualitative method that focused on the types of current teaching behaviors. Teacher's teaching behaviors revealed in urban kindergartens were mediating and directive teaching behaviors. And teacher's teaching behaviors revealed in rural kindergartens were nondirective, mediating and directive teaching behaviors.