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본 논문에서는 전기자동차용 전동기/제어기를 시험하기 위한 절차를 제시하였다. 현재 전기자동차용 전동기/제어기의 시험에 관한 국제 규격은 주로 안전 운전을 위한 최소 기준치를 정의하고 있지만 상세한 시험 방법에 대해서는 기술하고 있지 않다. 시험 항목 및 방법을 개발하기 위하여 기존의 선진국 규격에 대하여 전문가들의 의견을 바탕으로 보완 작업을 수행하였다. 개발된 규격에 따라 전동기/제어기의 시험 방법을 제시하였으며 다양한 부하 장치를 사용할 경우의 시험 방법을 제시하였다. 시험 절차는 주로 전동기 제어기 조합시험에 주안점을 두었으며 부하 장치로는 전동기-발전기, 와전류형 엔진 다이나모, 교류 다이나모 등을 사용하였으며 전동기/제어기를 차량에 탑재하지 않은 상태에서 전동기/제어기의 실제 주행모드 운전 특성을 시험하기 위한 방법을 제시하였다


Test procedure for Electric Vehicle(EV) motor/controller has been developed. Most of existing standards mainly focus on minimum requirements for safe operation. However, detailed test procedures are not covered in the standard. In order to develop test items, methods and procedures which should be strictly applied to EV motor and controller, existing standards have been reviewed by the expert group in Korea. Based on their feedback, standard test procedure was proposed. Test procedure especially for combined motor and controller has been proposed. As a load for the tested motor, M-G set, eddy current type engine dynamo and AC dynamo were used. Test procedures for the driving cycle test and regeneration test were proposed.