초록 close

국내 택배 서비스 기업들이 시행하고 있는 화물 집하와 배송 방법은 수요가 발생하는 순서에 따라 이루어지고 있다. 그리고 화물을 분배하여 목적지까지 배송하는 과정은 비용절감을 고려한 일괄 배송을 시행하고 있어 고객의 시간요구는 상대적으로 배제되어 있다. 이를 개선하기 위하여 기대 시간 배송 규칙(ETD rule)을 적용하여 현재의 택배 시스템을 개선할수 있는 방법을 제시하였다. 기대 시간 배송 규칙은 최근 납기 우선 규칙(Early Due Date; EDD)과 Cut-off Time을배송 시스템에 적용한 방법이다. 가상의 택배 서비스 시스템을 구현하여 검증한 결과 기대 시간 배송규칙을 사용하였을때 고객이 원하는 시간 내에 배송된 화물의 수가 증가하였다. 또한 Cut-off Time을 조정함으로써 비용의 증가도 억제할수 있었다. 최적의 Cut-off Time은 성공적인 배송횟수의 역수로 추정할 수 있는 서비스 실패 비용을 이용하여 얻을 수있다. 서비스 제공 비용과 서비스 실패 비용은 역의 관계를 가지고 있어 총비용이 최소가 되는 배송횟수가 최적 Cut-off Time이 된다. 본 연구의 결과는 다음과 같은 시사점을 준다. 첫째, 고객이 원하는 배송시간을 파악하여 화물운송의 정보로 활용하는 것이 필요하다. 둘째, 기대시간 배송규칙을 사용하는 경우 서비스 신뢰성, 범위 및 비용을 고려할 수 있어 고객만족을 증가시킬 수 있다.


This study addresses small package delivery service system taki ng advantage of an priority rule to improve efficiency and effectivenes. This rul e considers customer expected time and cost requirement. Most delivery service companies in K orea have used demand occurence order for pickup and routing rule, and have made som e parcels received until Cut-off Time into a bundle for delivery. Consequently, customer expected time requirement has been relatively excluded because the process adopts bundle delivery which focuses on cost reduction.To improve these problems, We propose ETD(Expected Time Deliver y) rule. ETD rule is the method that incorporates Early Due Date and Cut-off Time in to delivery system. We test the ETD rule using Monte Carlo simulation to make artif icial delivery systems. The results of this simulation provide desirable things. ETD ru le increased the number of sucesful delivery parcels significantly. And the increase of cost would be controlled by adjusting Cut-off Time. The best Cut-off Time could be found th rough the relation of service failure cost and service operation cost. Because service operat ion cost and service failure cost have inverse relationship, Service failure cost could be e stimated by the number of successful delivery parcels. Therefore, the number of delivery that total cost of service operation and failure are minimized is the optimal Cut-off Time. The findings of this research are as follows: first, customer expected delivery due date can be used as the information of parcel delivery. Second, service reliability, coverage, and cost can be considered through ETD rule enhancing customer satisfaction.