초록 close

도덕 행동의 발현은 개인 내부에 존재하는 심리적 특성에 기반을 두고 있다. 본 연구는 생물발생적 기질, 사회발생적 캐릭터, 개체발생적 내러티브로 구성되는 통합적 성격체계 안에 도덕 행동의 작동기제가 되는 도덕적 성격이 존재할 수 있음을 도덕 판형, 도덕적 스키마, 도덕적 정체성 개념을 통해 확인한다. 나아가 도덕적 성격이 도덕적 특성, 도덕적 스키마, 도덕적 정체성로서 갖는 특징을 고찰한다. 개인의 행동을 완전하게 이해하기 위해서는 그의 성격, 즉 그의 기질과 캐릭터, 내러티브를 고려해야 하듯이 도덕적 자아의 행동을 완전하게 이해하기 위해서는 그의 도덕적 성격을 고려해야 한다. 생물발생적 기질 안에는 도덕 행동의 방식을 만들어 내는 도덕적 특질이 존재한다. 사회발생적 캐릭터안에는 도덕 행동의 범위를 넓히는 도덕적 스키마가 존재한다. 개체발생적 내러티브 안에는 도덕 행동의 강도를 높이는 도덕적 정체성이 존재한다. 도덕의 판형(moral template), 도덕적 스키마(moral schemas), 도덕적 정체성(moral identity)에 대한 선행연구들은 도덕적 성격을 개념화하는데 도움이 된다. 자신의 도덕적 성격에 대한 성찰은 도덕 행동을 발달적으로 정교화할 수 있다. 도덕적 성격이 발달적으로 정교화된다는 것은 도덕 행동의 근원과 역량을 성찰함으로써 도덕 행동이 보다 익숙하고 능통하고 완전해지는 것이다. 도덕적 성격에 기반한 도덕과 교육은 학생들이 자신의 도덕적 특질, 도덕적 스키마, 도덕적 정체성에 대한 성찰을 통해 스스로를 보다 완전하게 이해하고, 삶에 도덕적 방향성과 응집성을 가지며, 도덕적으로 보다 성숙한 삶을 살 수 있도록 돕는다.


The differences in moral behavior among individuals are based on the psychological characteristics existing inside the individuals. This study discusses the possibility of the presence of a moral personality as a psychological edifice of the character, which makes the differences in moral behavior among individuals. Like a person’s character, in other words, his or her disposition, character, and narrative should be considered in order to understand an individual’s behavior, completely, the person’s moral personality should be considered in order to understand the moral self’s behavior, completely. In the biogenetic disposition, there is a moral property that makes the ways of moral behavior. In the sociogenetic character, there are moral schemas that broaden the range of moral behavior. In the ontogenetic narrative, there is a moral identity that increases the intensity of moral behavior. The moral template, accessibility of moral schemas and moral identity can be the typical examples of moral personality. Moral personality is a multidimensional system that includes ‘property’, ‘inferential ability’, and ‘narrative composition, which continues developing throughout one’s lifetime. Moral reflection of one’s moral property, schemas, and identity can developmentally elaborate moral behavior. The developmental elaboration of moral personality means that moral behavior becomes more familiar, proficient and complete through reflecting on the origin and competence of moral behavior. Moral education based on the moral personalty helps students understand themselves through their reflection of their own moral property, schemas and identity more completely, have moral directivity and cohesiveness to life and live a morally more mature life.