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영상 리샘플링의 전형적인 방법은 원래의 디지털 영상을 연속 모델에 맞춘 뒤 원하는 샘플링율로 다시 샘플링하는 접근방식에 기초한다. B-스플라인 함수는 다른 함수에 비해 오실레이션이 적어 연속 모델에 주로 사용되어 온 함수이다. 이 논문의 주 목표는 비정규 최적 리샘플링 알고리즘의 유도이다. 이 알고리즘을 유도하기 위해서 세단계의 근사화가 필요하다: 1) 역행렬 연산을 통한 B-스플라인 계수 구하기, 2) 직교 투사 이론에 의해 유도된 최적 리샘플링 알고리즘을 이용하여 변환된 B-스플라인 계수 구하기, 3) 간접B-스플라인 변환을 통해 결과를 다시 신호 영역으로 바꾸기. 이러한 방법을 통해 정규 리샘플링에서 그 우수성이 입증된 B-spline을 비정규 리샘플링에서도 이용할 수 있으며 실험 결과를 통해 성능의 우수성을 확인할 수 있다.


The standard approach of image resampling is to fit the original image with continuous model and resample the function at a desired rate. We used the B-spline function as the continuous model because it oscillates less than the others. The main purpose of this paper is the derivation of a nonuniform optimal resampling algorithm. To derive it, needing approximation can be computed in three steps: 1) determining the B-spline coefficients by matrix inverse process, 2) obtaining the transformed-spline coefficients by the optimal resampling algorithm derived from the orthogonal projection theorem, 3) converting of the result back into the signal domain by indirect B-spline transformation. With these methods, we can use B-spline in the non-uniform resampling, which is proved to be a good kernel in uniform resampling, and can also verify the applicability from our experiments.