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본 연구에서는 2000년부터 2017년까지 이루어진 온라인 학습 공동체에 대한 70편의 국내 연구 동향을 파악하고, 초· 중등 온라인 과학 학습 공동체 구성을 위한 시사점을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 연구 주제, 방법, 대상별로 기존 연구들의 동향을 파악하고, 연구된 온라인 학습 공동체의 유형과 특징, 학습과 관련된 요인들을 분석하였다. 연구 결과, 지금까지 온라인 학습 공동체의 참여 모습을 분석하거나, 프로그램을 설계·적용한 연구가 많이 수행되었으며, 대학생, 교사 또는 성인을 대상으로 한 연구들이 많았다. 특히 참여 대상의 특징은 공동체 유형과 연결되었는데, 교사나 성인을 대상으로 하는 연구들은 주로 ‘자발적’ 학습 공동체를, 학생을 대상으로 하는 연구들은 주로 ‘전략적’ 학습 공동체를 많이 분석하는 모습을 보였다. 이에 비해 초·중등 교육이나 교과 교육 분야에 대한 연구는 적었다. 또한 온라인 학습 공동체와 관련된 여러 요인들이 공동체의 학습에 어떻게 영향을 주는지 분석하는 과정에서, ‘공동체의 개방성·폐쇄성’, ‘구성원들 간의 수평적·위계적관계’, ‘정서적 친밀감의 효과’ 문제에 대해 기존 연구들의 상충된 관점을 발견할 수 있었다. 이러한 문헌 분석 결과와 이론적 논의들을 토대로 초·중등 온라인 과학 학습 공동체를 구성하는 데에 있어 ‘온라인-오프라인 의존성’, ‘공동체 참여의 개방성’, ‘학습 구성의 자율성’, ‘시스템 운영의 자율성’, ‘학교 과학 교육에 대한 독립성’을 고려할 필요가 있음을 제안하였다.


The purpose of this study is to analyze the trends of 70 studies related to ‘online learning communities (OLCs)’ published in Korea from 2000 to 2017 as a basis for implementing meaningful online learning in elementary and secondary science education. To accomplish this aim, we investigated research themes, methods, participants, the features of OLCs and the factors related to online learning. As a result, a great deal of research have been conducted for analyzing the participation and developing the programs for OLCs. The main targets of OLCs’ research were closely related to the different types of OLCs. In details, the ‘voluntary’ learning communities usually consisted of teachers and adults, and the ‘strategic’ learning communities usually consisted of college students. In contrast, there are few studies on the field of elementary and secondary education. As for the various factors affecting the learning of OLCs, some conflicting views were found in terms of ‘openness or closeness of the community’, ‘horizontal or hierarchical relationships among the members’, and ‘the effects of emotional intimacy.’ Based on the literature analysis, we suggested the five areas that need to be considered when organizing OLCs in elementary and secondary science education: the extent of dependence between online and offline activities; the extent of openness in participating in OLCs; the extent of autonomy in learning organizations; the extent of autonomy in system organization; the extent of independence from school science education.