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다가오는 고령화 사회에 대비하여 고령자에게 알맞은 GUI디자인 연구가 절실히 요구되는 실정이다. 하지만, 현재 우리가 적응하고 살아가는 환경은 물론, 기존의 인간-상호작용에 관한 연구는 젊은 층을 대상으로 하는 것들이 대부분으로 이를 고령자들에게 그대로 적용하는 데에는 상당한 어려움이 따른다. 따라서 고령화 사회에서의 GUI디자인의 가이드라인을 제시하여 지적능력이 변한 고령자들에게 보다 나은 생활을 영위할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 대학에 재학생 30명과 고령자 30명을 대상으로 PC의 대표적 소프트웨어를 선정하여 아이콘의 인지실험을 실시하였다. 30개의 아이콘은 작업유형, 표현양식, 아이콘의 경계방법, 색상들의 기준으로 분류하여 각 특성별로 고령자의 특성을 분석하였다. 고령자의 경우 학생에 비해 낮은 인지도를 보였으며, 아이콘인지에 영향을 미치는 특성이 있음을 밝혔다. 이러한 인지도 결과들을 종합하여 아이콘 개발시 적용할 수 있도록 가이드라인을 제시하였다.


This study was conducted to determine the influence of age on the perception of icon and establish an icon guideline for software development for older users. The number of older persons in the population is increasing and will continue to rise in the next few decades. Since the use of computers is prevalent within jobs, use of computers by the elderly is a significant issues which must be addressed by employers and system designers. It is important to understand what type of computer task are appropriate for older workers and how these task should be designed to accommodate changes in ability which occur with age. In this study, 30 college student and 30 older persons were tested to test icon acceptability 30 icons in MS-Windows system were used. Icon were classified by job characteristics, depictive method, color and boundary. The results of the acceptability test were analyzed and used to establish a guideline which can be use to develop icons.