초록 close

기금제도는 재정체계를 복잡하게 만들고, 재정전반의 투명성과 효과성을 떨어뜨리고 회계제도의 복잡성을 초래하며, 금융질서에 미치는 영향이 큰 등 많은 문제점들이 있다. 중앙정부기금에 대해서는 많은 연구가 이루어졌지만, 지방자치단체의 기금에 대해서는 아직 충분한 연구가 이루어지지 못하고 있다. 따라서 본고에서 각종기금의 현황을 세부적으로 분석하여 지방자치단체의 기금의 합리적 운영방안을 강원도 지역을 사례로 제시하고자한다. 2001년말 현재 각종기금을 살펴보면, 중앙정부가 운영하는 것은 55개로 약 320조원이 있고, 지방자치단체기금의 경우 본청이 272개, 시가 589개, 군이 605개, 구가 476개로 총 1,942개에 이르며, 시도본청이 8조 3,294억원, 시가 6,191억원, 군이 2,169억원, 구가 5,807억원으로 9조 7,361억원이 조성돼 있다. 즉 광역자치단체의 경우 예산액의 11-20%에 육박하고 도시지역의 비율이 높으며, 강원도는 5%에 불과하고 ‘95년 이후 기금의 약 60%이상이 조성되었으며, 기금재원은 자체 출연금이 80%를 넘게 나타났다. 결국 지방자치단체의 기금조성에 민간인 참여방안을 확대하고 기금운용의 다변화를 시도해야 할 뿐만 아니라 기금관련 법령정비, 지방재정부담축소, 기능과 역할의 재조정 등이 이루어져야 한다.


The fund system makes the public finance structures complicate, decreses the efficiency and cleaness about the public finace, has much influance about the money system, has much several problem. Many research has been made about the cental goverment fund, but the research has not been made about the local autonomy fund. So this article will be analysis the several funds, suggested at the effective managerial method of the funds, on the case of the Gangwon province. The central goverment funds have 55 units, and 320,000 billion won. The local autonomy funds have 1,942 units, and 9,736.1 billion won at the end of 2001 year. That is, the wide local autonomy funds rates is very high, 11-20%, only 5% in Gangwon province of the budgets of the 2001. The local autonomy funds increase after 1995 over 60%, the financial resources constructed mainly by the local budgets investments. After all, the constructed extension of the local autonomy funds should be participated the private captial, and divesified the management of the funds, accomplished the legal revision, decreased the buden about the public finance of the local autonomy, remediated about the functions and roles of the funds.