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현대 패션산업의 발전과 함께 소비자들의 다양한 소비욕구의 상승은 유통업체의 다양한 서비스자극과 함께 중독구매 가능성을 증가시키고 있다. 본 연구에서는 점포내 의복구매 행동에 관련된 정보원, 선행상태, 점포내 상황의 구성요인을 살펴보고, 성인여성들의 의복중독구매 성향에 따라 쇼핑동기, 정보원, 선행상태, 점포내 상황, 의복구매행동 및 인구통계적 특성이 어떠한 차이를 나타내는지 살펴보고, 의복중독구매 성향의 정도에 따라 점포내 의복구매행동에 영향력 있는 변수들을 밝히고자 하였다.실증적 연구를 통해 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 의류점포내 구매행동에 영향을 미치는 정보원, 선행상태 및 점포내 상황의 구성요인을 살펴본 결과, 정보원은 점포정보/신문, 관찰정보/잡지로, 소비자의 선행상태는 기분/여유, 돈/카드로 구성되었다. 구매시 점포내 상황은 점포분위기, 제품가격/품질, 점포정책/판매원, 그리고 다른 사람의 권유로 구성되었다. 둘째, 의복중독구매 성향에 따라 쇼핑동기, 정보원, 선행상태, 점포내 상황, 의복구매행동 및인구통계적 특성의 차이를 비교한 결과 대부분 변수


The purposes of this study were 1) to examine the conceptual structure information sources, antecedent states, and purchasing situation related to the apparel buying behavior, 2) to compare the differences between high addictive buying consumers and low addictive buying consumers in related variables, and 3) to find out the discriminating variable of apparel buying behaviors on the degree of addictive buying tendencies of apparel in department store. The questionnaire was developed based on the results of pretest and previous studies, and completed by 726 female consumers living in Busan, Korea.1) Factor analysis showed that information sources related to apparel buying behaviors consisted of the information of store and observation, and antecedent states did consumer's mood and availability of cash/cards. Also, purchasing situation in apparel store composed of four factors, such as Atmosphere, Price/quality, Store policy/salesperson, and Influence of others. 2) By t-test, there were significant differences between high addictive buying consumers and low addictive buying consumers in information sources, antecedent states, and purchasing situations. 3) The apparel buying behavior of high addictive buying consumers were influenced by the information of observation, and that of low addictive buying consumers were did by the atmosphere of apparel store.