초록 close

본 연구에서는 활동기반모형의 방법론중, 최근 많이 이루어지고 있는 구조방정식(SEM:Structural Equation Model)과 다수준 모형(Multi-Level Model)을 동시에 구축하여 개인의 활동참여와 통행행태의 가구 구성원간 영향력을 설명하였다. 모형의 실효성을 검증하기 위하여 미국 Puget Sound 지역에서 1989년부터 수행된 928가구의 1,621명의 교통통행조사자료를 분석에 사용하였다. 분석 결과, 개인의 활동참여와 통행행태의 가구간 유사성이 0.13에서 0.33의 값으로 예측되어 가구 구성원간에 강한 상호작용을 하는 것으로 나타났다. 또한, 유사성의 범위는 0에서 1의 범위를 가지나 0.05와 0.20의 값을 가져도 다수준 모형을 이용한 분석이 타당하다고 판단하기 때문에 본 연구에서 제시한 다수준 다변량 구조방정식을 이용한 개인의 활동참여와 통행행태 설명이 타당한 것으로 분석되었다.이 논문은 2002년도 한국학술진흥재단의 지원에 의하여 연구되었음(KRF-2002-003-D00473).


Multilevel and Multivariate Structural Equation Mpdel is applied to handle the hierarchical nature of the data and explain complex relationship among socioeconomic factors of individuals and household, activity participation, and travel behavior using Puset Sound Transportation Panel data. From analysis, variations of individual activity participation and travel behavior can be divided into two categories: Within-household variation and Between-households variation. Empirical results show that the interdependency index(ρ) of variables for household members within a household is between 0.13 and 0.33 indicating high interdependency. These results suggest that Multilevel and Multivariate SEM approach is an appropriate modeling methodology and gives additional information for activity participation and travel behavior. Also most of personal and household characteristics influence on activity participation and travel behavior within a household as well as between households.