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시민경찰학교(Citizen Police Academy)는 지역사회 경찰활동의 실천적 프로그램으로서 주민에게 경찰업무를 직접 체험하고 이해할 수 있는 기회를 제공함으로써 주민협력치안의 기틀을 다질 수 있다. 본 연구에서는 한국 실정에 적합한 시민경찰학교의 모형을 모색해 보고자 한다. 먼저 시민경찰학교의 이념과 목적 등에 대해서 살펴보고, 미국의 시민경찰학교 사례를 검토해 본다. 그리고 현재 전국 각 경찰서별로 개설하여 실시되고 있는 시민경찰학교의 운영실태를 분석해 보고, 문제점을 제시한다. 이를 통해서 새로운 시민경찰학교 모형을 제안해 보고자 한다. 이는 향후 시민경찰학교의 운영에 반영될 수 있을 것이다. 한국과 미국에서의 시민경찰학교에 대한 운영실태 분석을 통하여 운영체제, 교육내용, 그리고 사후관리라는 세 가지 관점에서 문제점을 분석해 본다. 이를 토대로 하여 한국적 시민경찰학교의 모형을 제시한다.


The purpose of this study is to examine the problems of Citizen Police Academy in Korean Police and to suggest the methods for activating Citizen Police Academy in Korean Police. To find the proper programs for Citizen Police Academy in Korean Police, I examined Citizen Police Academy of America. CPA of America has found the proper programs for the Community and is enforcing them. People there are much interested in their CPA and are taking part in CPA Program. The problems of Citizen Police Academy in Korean Police can be summarized as follows: First, the problems pertaining to organization and operation in Korean CPA Second, the problems pertaining to education program in Korean CPA Third, the problems pertaining to Citizen Police Academy Alumni Association (CPAAA) and CPA graduates.