초록 close

이 글은 NGO가 사회구성부문의 중요한 한 축으로 등장함으로써 발생하는 정부와 NGO 간의 관계설정에 있어서 기존의 정부-NGO 간의 파트너십 연구가 거버넌스 이론 등의 영향으로 규범적 성향에 치우쳐 있음을 지적하고 양자간 파트너십 관계를 재조명하고자 하였다. 이를 위해 이 글은 양자간의 파트너십 관계의 기본적 속성은 계산적 파트너십임을 주장하였다. 이러한 관점하에서 양자간 파트너십 관계의 형성에 영향을 끼치는 요인(파트너십 분야의 특성, 참여자의 태도와 인식, 그리고 참여자의 자원)을 식별하고, 파트너십 형성에 영향을 미치는 요인들의 다양한 조합에 따라 다양한 형태의 파트너십이 일어날 수 있음을 설명하였다. 끝으로 계산적 파트너십이 주는 함의를 논의하였다.


This article reexamines the relationship between government and NGOs, particularly the partnership between them. Existing literature on the relationships between government and NGOs often ends up by arguing normatively that a partnership should be sought. If such partnership is normatively good, we would expect that such relationship would be observed almost everywhere. But, the reality is not the case; While we observe many of such relationships in some areas, we can see few cases in other areas. Why? This paper answers that it is so because the basic characteristics of government-NGO partnership are calculative. In other words, both potential participants, government and NGOs will enter into a partnership relation only if both parties expect that benefits would exceed costs from the partnership respectively. Based on this calculative characteristics of partnership, this paper identifies three factors that would affect the formation of the partnership between government and NGOs; characteristics of partnership areas, perception and attitude of partners, and resources that each partner brings into the partnership. The paper concludes with some implications of a calculative partnership between government and NGOs.