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교육은 그 시대의 교육적 이해를 반영한다. 개화기의 교육은 개화기의 교육적 이해를 반영한다. 개화기의 교육에 대한 연구는 상당히 이루어져 있다. 교육사학계에서는 개화기에는 국가적으로 위급한 상황이어서 조선의 전통과 서양의 근대에 대한 진지한 논의가 부족한 가운데 서구 교육을 수용하기에 급급했다고 결론을 짓고 있다. 필자는 이러한 견해를 문제시하면서 유길준의 교육론을 살펴보았다. 실상 개화기에는 전통과 근대에 대한 진지한 논의를 전개할 여건은 마련되어 있지 않았다. 그럼에도 불구하고 개화사상을 체계적으로 전개했던 유길준은 유교적 전통과 서구적 근대를 조화하려고 부단히 노력했던 지식인이었다. 그의 사유에는 유교적 전통에 근거한 도덕적 사고가 짙게 배어있다. 그는 종교자유와 정교분리의 이념이 수용되고 유교와 교육이 분리되어가는 상황에서, 도덕적 수양과 지식의 계발을 병행하는 교육을 내세워 전통교육과 근대교육을 절충하려 했다. 또한 이러한 관점에서 교육적 인간상도 설정했고 교육을 통해 개화를 이루고자 스스로 교육실천운동에 투신하였다.


》Education reflects the educational understanding of the day. The education of Korean enlightening period(1876-1910) reflects the educational understanding of the day. There are so many studies on the education of the enlightening period in Korea. Those conclude as follows: The intellectuals did not debate sufficiently on Korean tradition and Western modernity because of national emergency. On this situation Korean government was absorbed in importing Western education. Regarding this conclusion as an issue, I studies Yu Kil Jun's educational theory. In fact, Korea was in no condition to debate on Confucian tradition and Western modernity. Yet Yu Kil Jun who had considered systematically the enlightenment of Korea tried to harmonize Confucian tradition and Western modernity.He was accustomed to thinking moralistically on the basis of Confucian tradition. In the enlightening period, the idea of religious freedom and the principle of the separation of state and religion were introduced in Korea. Confucianism and the formal education started to were separated. In that situation he tried to combine the traditional education and the modern education through carrying out the moralistic cultivation and the intellectual development at the same time. In this view he set up the educational image of ideal human being and was engaged in educational practices toward the enlightenment of Korea.