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연구목적: ADHD 아동을 조기에 선별하여 치료적 서비스를 제공하는 것은 ADHD로 인한 이차적인 학업 및 정서문제를 예방하기 위해서 중요하다. 본 연구에서는 한국어판 부모, 교사 ADHD 평가 척도의 신뢰도와 타당도를 살펴보고자 한다. 방 법: 안양지역의 두 초등학교에 재학중인 1학년에서 6학년 아동들이 본 연구의 연구대상이 되었다. 아동들의 교사 및 부모는 ADHD 평가 척도를 완성하였으며, 부모들은 추가로 K-CBCL과 Conners 척도를 완성하였다. 통계방법으로는 기술적 통계, 상관분석 및 t 검증과 변량분석을 사용하였다. 결 과: 총 1044명의 아동들이 본 연구에 참여하였다. 부모, 교사 ADHD 평가 척도의 평정자간 신뢰도는 유의미한 것으로 나타났으며, 연령별 내적 일치도 또한 유의미하게 높은 것으로 나타났다. ADHD 평가척도와 K-CBCL, Conners 척도의 상관관계는 유의미한 수준으로 본 척도의 공존 타당도는 유의미한 것으로 나타났다. 결 론: 한국어판 부모, 교사 ADHD 평가 척도는 ADHD 아동들의 문제행동을 평가하는데 유의미한 신뢰도와 타당도를 가지고 있는 도구로 ADHD의 평가 및 진단에 유용하게 사용될 수 있을 것으로 보인다. 추후 임상군과의 비교를 통한 연구가 필요할 것이다.


Objective:It is important to identify and treat ADHD children early to prevent secondary academial and emotional problem. The Purpose of this study is to investigate the reliability and validity of Korean parent and teacher ADHD Rating Scale. Method:First to sixth graders in two elementary schools in Anyang City participated in this study. Teachers and parents completed ADHD Rating Scale. Additionally parents completed K-CBCL and Conners scale. Descriptive statistics, correlation, t-test and analysis of variance were performed. Result:A total of 1044 students participated in this study. Correlation of rater reliabilities between parent and teacher was significantly close. And Internal consistency by age was high. As correlations among ARS, K-CBCL, Conners scale were high, the ARS scores can be validated. Conclusion:Korean parent and teacher ADHD Rating Scale has high reliability and validity. This scale will be a useful tool for ADHD evaluations and diagnosis. A study of comparing clinical groups is suggested.