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이 글은 안회남의 신변소설에 형상화된 작중인물의 현실 인식을 그의 내적 초점화와 관련지어 논의하였다. 특히 초점화자가 초점화 대상에 대해 두는 거리의 정도에 주목하여, 이 거리두기가 초점화자의 의식과 어떤 연관성이 있는지를 살펴보았다. 이를 위해 연구자는 안회남의 신변소설들을 대상 텍스트로 삼았다. 이 글은 먼저 초점화의 개념 및 초점화자의 개념과 유형 등을 살펴보고, 1인칭 초점화자와 신변소설과의 관련성을 논의하였다. 그런 다음 신변소설에 나타난 내적 초점화와 작중인물의 자기 인식 양상을 ‘신변기술적 내적 초점화’와 ‘자기분석적 내적 초점화’로 대별해서 논의하였다. 끝으로 내적 초점화자가 초점화 대상에 대한 거리두기를 제대로 하지 못한 결과로 생겨나는 ‘자기 인식의 폐쇄성’에 대해 논의하였다. 논의 결과, 안회남의 신변소설들은 초점화자가 초점화 대상과 지나치게 밀착되어 적절한 거리두기를 하지 못함으로써, 세계와 자기에 대한 독백적인 인식의 상태에 함몰되고 말았음을 알 수 있었다. 또한 독백적인 세계 인식으로 인해 당대 사회 현실에 대한 정당한 인식을 하지 못한 한계를 가짐을 알 수 있었다.


This paper examined a character's comprehension about real life figured An Hoe Nam's personal novel relationship his inner focalization. Specially, this paper examined how distancing related a focal narrator's comprehension, attending the degree of distance that focal narrator placed on the focalization subject. For this, researcher made An Hoe Nam's personal novels of subject text. This paper examined, at first, the concept of the focalization and the focal narrator's concept and style, examined the relationship between the first person focal narrator and personal novel. And then, this paper examined inner focalization and a character's self comprehension figured personal novel, dividing them into 'personal-described inner focalization' and 'self-analytic inner focalization'. At last, this paper examined 'the closing of self comprehension' come from that inner focal narrator didn't have distance nicely. As a result examination, the researcher could know that An Hoe Nam's personal novels didn't have proper distancing made a focal narrator adhere closely to focalization subject, because An Hoe Nam's personal novels collapsed in the state of monologic comprehension about the world and the self.