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유학의 전통이 나타내는 한 가지 중요한 특징은 利를 따르는 대신에 義를 추구하는 것을 올바른 삶으로 규정하였다는 데에 있다. 그들이 생각하기에, 올바른 삶 또는 도덕의 의미를 利의 추구로 규정하는 것은 곧 삶을 用度의 관점에서 규정하는 것이며, 삶을 용도의 관점에서 규정하는 사람이 세상에 가져다주는 것은 오직 혼란뿐이다. 유학자들이 보기에, 도덕의 의미는 구체적인 삶에서 확인될 수 있다. 그들이 확인한 바에 의하면, 道德이라는 것은 形而上者로서의 理 또는 性이 나타내는 특징 이외의 다른 것이 아니다. 도덕의 의미를 形而上者의 특징으로 규정할 때, 성리학 이론은 도덕교육의 내용으로서 핵심적인 위치를 차지한다.


In Confucian tradition, morally good life is defined not by following li 利 but by pursuing yi 義. In their thought, the man who defines morally good life as following li is the man who sees human life in the light of means-ends reasoning; This sort of man may foment social disorder. Confucianists and Neo-Confucianists thought that the meaning of morally good life should be derived from the concrete human life. Their report goes that morality is nothing but the other name of li 理 or xing 性; li or xing is the ‘unmanifested standard’ of human life. In this points of view, Neo-Confucian theory can be regarded as the most important content in moral education.