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한비자는 도가의 道의 개념을 받아들여서 법치의 과정과 긴밀하게 결합함으로써 초기법가의 주장을 훌륭한 인간양성을 위한 방안으로 재구성한다. 그에 의하면 법치의 세 요소인 法(명시적 행위지침), 勢(절대적 권위), 術(무위의 기예)은 서로 연속적 관련을 맺는 교육의 장치이다. 법, 세, 술에 의하여 학생을 가르칠 때 교사는 有爲인 동시에 無爲의 성격을 띠는 파라독스적 자세를 취하게 된다. 이 교사의 파라독스적 자세는 道의 파라독스의 인격화된 형태로 파악될 수 있다. 이것은 한비자가 도가사상을 구체적인 교육의 사태에 적용하고자 하였음을 보여준다. 한비자의 관점에서 볼 때 오늘날의 법치는 세나 술과 분리된 추상적 법만으로 이루어진다. ‘법의 안쪽’을 살리기 위해서는, 즉 법의 내면화를 성취하기 위해서는 사회생활의 전 과정에서 법, 세, 술이 사회성원들의 일차적 관심사가 될 필요가 있다.


Chinese legalist (法家, fa-chia) has been generally regarded as nothing more than propagator of anti-humanistic political ideology. But it is argued in this study that we can find a very strong serious concern about good life, good society and morality in Han Fei. His thought can and ought to be understood as a theory of moral education showing the distinctive legalist perspectives. There are three elements of fa-chih (法治), i. e. explicit behavioral rule (法, fa), absolute authority (勢, shih) and tacit art (術, shu). The explicit behavioral rule is the embodiment of Tao (道), so that the people can become virtuous by acting in accordance with it. The absolute authority of the ruler instigates the belief that the righteousness of the behavioral rule is beyond doubt, so that the people follow it for the very reason that it is good. The tacit art refers to a special kind of technique which the ruler uses in the state of 'non-activity' (無爲, wu wei), so that the ruler can look through the people's mind as it truly is. Each of the three elements is meant to solve the problem which the other element raises in successive order. They are a set of well designed steps leading to Tao. Han Fei's thought as an educational theory reveals the paradoxical nature of teaching. Seen in this light, teaching is both 'activity' (有爲, yü wei) and 'non-activity' (無爲, wu wei) at the same time. The paradox that essentially characterizes teacher's attitude is a personification of paradox of Tao. Han Fei's legalist thought is a faithful application of Taoist philosophy to concrete educational settings.