초록 close

본 연구는 한류에 대한 태도가 한국 기업에 대한 태도와 제품에 대한 국가 이미지를 매개하여 한국의 건강 기능성 식품에 대한 몽골소비자의 구매의도에 미치는 영향력을 파악하고자 하였다. 이러한 과정에서 한류에 대한 태도와 한국기업에 대한태도 및 국가이미지 인식 간의 관계에서 한류 관여도의 조절효과를 파악하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 몽골 울란바트로시의 대형마트, 국립병원, 국립의과대학교 등에서 설문조사한 213부의 응답을 표본으로 SPSS 21.0, AMOS 21.0을이용하여 분석하였다. 분석결과 한류에 대한 태도는 한국기업에 대한 태도와 한국의 국가이미지에 유의하게 영향을 주는 것으로 나타났으며, 더 나아가서 한국의건강기능성식품에 대한 국가이미지는 관련 제품의 구매의도에 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 과정에서 한류태도와 구매의도 간의 관계에서 기업태도, 국가이미지의 매개효과는 한류태도가 국가이미지를 경유하여 간접적으로 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 한류관여도는 한류태도와 국가이미지 간의 관계에서 유의하게 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 몽골 소비자들의 경우 한국의 대표적인 문화인 한류를 통해 한국 기업에 대한 태도와 한국의 제품에 대한 국가이미지가 한국의 건강기능성식품의 구매의도에유의한 영향을 미친 것을 본 연구에서 확인할 수 있다.


This study focused on identifying that the Mongolian consumers' purchase intention on attitudes toward Hallyu for Korean functional food and verifying the mediating effects of attitude for Korean company by and country image toward products. Then, the moderating effect of Hallyu involvement between Hallyu and attitude for Korean company and country image was verified. This study collected survey data from 212 consumers in Mongolia and tested the research model using a structural equation approach. The analysis showed that attitudes toward Hallyu have a significant effect on the attitude toward Korean company and the country image of Korea. Furthermore, the country image for functional food was found to significantly affect the purchase intention of functional food in Korea. Also, the mediating effect of attitude toward Korean company and country image in the relationship between attitude toward Hallyu and purchase intention was found to have a positive effect on the intention to purchase indirectly through the country image. In addition, it was found that Hallyu involvement has a significant moderating effect on the relationship between the attitude toward Hallyu and country image. In conclusion, it could be seen that attitude for Korean company and country image through Hallyu have a significant effect on purchasing intention of Korean functional food by Mongolian consumers.