초록 close

본 연구는 학습자에게 수행평가를 예고하고, 학습자가 평가 단원을 선택한 다음 성취수준을 예약하는 매트운동의 예고(Notice)․선택(Option)․예약(Subscription)의 수행평가를 활용하여 초등학생의 매트운동에 대한 인식을 탐색하는데 그 목적을 두었다. 2008년 4월부터 2008년 7월까지 수도권 소재의 Y초등학교 5학년 학생 8명(남자 5명, 여자 3명)을 연구참여자로 선정하여 연구참여자 체육일기, 인터뷰, 시 쓰기를 토대로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 전사 및 코딩의 과정을 거쳐 영역 분석과 분류 분석을 실시하였다. 본 연구의 참여자들은 매트운동의 수행평가 도구인 예고형, 선택형 및 예약형 수행평가를 통해 신체적․인지적․정서적인 측면에서 변화를 경험하였다. 첫째, 공간지각과 신체 조정을 경험하는 “나”의 경험을 간직하였다. 연구참여자들은 자신에게 부족한 운동기능에서 변화를 가져오고, 운동수행의 도전을 통해 신체적인 측면에서 가능성을 경험하였다. 둘째, 움직임의 원리와 사고과정을 경험하는 “나”의 경험을 지니고 있었다. 예컨대, 매트운동에 대한 움직임의 원리와 방법적인 측면에 대한 이해, 사고과정과 인식의 전환 및 자기 주도적 학습력 향상을 경험하였다. 셋째, 자신감과 성취감을 경험하는 “나”를 통해 매트운동에 적극적으로 참여하였다. 연구참여자들은 자신의 활동에 규칙을 지키면서 참여하는 가운데 성취감과 자신감을 경험하면서 매트운동에 대한 이해의 폭을 높여 나갔다.


The purpose of this study was to the perception of elementary students’ experiences during teaching adapted NOS-PA in mat exercise. The participants were 8(5 boys, and 3 girls) fifth graders from Y elementary school in the Incheon metropolitan. The collection and analysis data is being made from April, 2008 to July, 2008. The data was collected through participants' journals of physical education lessons, poetry, interview. The data was transcribed and coded for domain analysis, classification analysis. The analysis of the results was four major findings captured the meaning of developing performance assessment. The students recognized in mat exercise based on the model of knowledge structure in elementary schools provided a variety of learning experiences. That is, it was effective in change of the psychomotor domain, cognitive domain, affective domain. In the process of developing performance assessment in psychomotor domain, both self-testing and teachers' evaluation were executed. Also, the criteria of evaluation were categorized by body awareness, space awareness, effort, relations, adjustment, which was effective to get the face validity of performance assessment.