초록 close

본고는 기업의 교육훈련이 가져오는 생산성 효과를 실증하였다. 자료는 기업별 재무제표로 구성된 패널자료이다. 다항분포시차모형을 이용하여 기업교육훈련의 생산성 효과를 추정한 결과 기업의 교육훈련은 기업의 생산성에 유의하게 정의 영향을 미치며, 그 효과는 3년간 지속되는 것으로 나타났다. 확률경계모형을 이용하여 각 기업의 효율을 추정하고, 기업교육훈련과 기업효율의 관계를 추정한 결과 공식교육훈련을 대표하는 교육훈련비와 비공식교육훈련을 대표하는 근속 변수가 기업효율과 유의하게 정의 관계로 나타났다. 반면 대규모변수는 기업의 효율에 음의 관계를 보이는 것으로 나타났다. 이는 우리나라 기업의 성장이 규모의 확대가 아니라 기업의 교육훈련투자 및 개별 종업원들의 공식·비공식 교육훈련에 의해 이루어졌다는 판단을 가능하게 한다.


This article tried to find out the productivity effects of in-firm education and training. This article used panel data which consists of firm level information 1984∼1998. Using polynomial lag distribution model, this article regressed the effect of in-firm education and training. The result is that education and training has significant three years` effects on firm`s productivity. Using stochastic frontier model, this article estimated each firm`s efficiency rate, and regressed the relations between each firm`s efficiency rate and in-firm education and training. The result is that official education and training have a signigicant relationship with firm`s efficiency rate, and that tenure which represents firm`s inofficial education and training, has also a significant relationship with firm`s efficiency rate. But firm`s size has a negative relation with firm`s efficiency rate. These results mean that firm`s development and growth in Korea has been originated by official and inofficial in-firm education and training rather than firm`s size effects.