초록 close

이 연구는 초등학교 교사들이 학교평가기간에 어떠한 경험을 하는지를 설명하는 실체이론(Substantive theory)을 구축하는 데 목적이 있다. 이를 위해 A초등학교 교사 8명을 대상으로 한 면담과 자유글쓰기를 통해 자료를 수집하여 근거이론(Grounded theory)방법으로 분석하였다. 분석 결과 ‘교사들의 고정관념으로 인해 더욱 형식주의가 된 학교평가’라는 핵심범주를 발견하고, 이 핵심범주를 설명하는 모형을 제시하였다. 학교평가가 형식주의로 변질된 요인으로는 학교평가 준비하는 동안 드는 회의감 탈피를 위해서는 학교평가에 의미를 부여해서는 안 된다는 생각, 수업중심이 아닌 행정업무중심의 학교생활에서 학교평가도 큰 업무 중 하나라는 생각, 평가자를 믿을 수 없어 실적, 환경 모두 신경 써야 한다는 생각, 학교평가는 관리자 평가라는 생각 등 교사집단 나름대로 형성된 고정관념으로 나타났다. 즉, 교사들의 고정관념으로 학교평가가 더욱 형식주의에 빠지게 되었음을 발견할 수 있었다.


The purpose of this study is to establish a substantive theory to explain teacher's experiences on school evaluation in elementary schools in Korea. To accomplish this purpose, data were gathered through interviews and free writings of 8 teachers. Grounded theory method(Strauss & Corbin, 1998) was used to analyze the data with Nvivo2, which is a computer program for qualitative research. The result of this study shows that the fixed idea of teachers contributes to the severe formalism of school evaluation, and the model that explains this core category is suggested. The main reason why school evaluation has been changed to formalism is due to thoughts that school evaluation conducted at school focuses on administration not on classes, thoughts that school evaluation should not been signified in order to escape from an feeling while preparing the evaluation, thoughts that both results and environments should be considered because an evaluator cannot be trusted, thoughts that school evaluation is for administrator, and so on. That is, due to the fixed idea of teachers, school evaluation has been a serious formalism.