초록 close

본 논문은 초등 학교를 대상으로 자실(自實)적 지리 교육을 위한 교육 과정 구성의 논리적 토대를 구축하는데 목적이 있다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. (1) 초등 지리 교육의 목적은 교과로서의 지리를 배우는 것이 아니라, 삶의 한 양식으로서 지리에 사는데 있다. 다시 말해 삶의 한 양식인 지리적 탐구에 자실적으로 사는 것이 목적이다. 무엇을 목적으로 탐구하는 것이 아니라, 지리적 탐구 그 자체가 목적이다. (2) 자실적인 지리 교육의 전제는, 지리학적 반성이 지리적 삶의 양식이 되게 하는 것과 문제 해결과 지리적 활동이 학습의 중심이 되게 하는 것이다. (3) 자실적인 지리 교육을 위한 교육 과정 구성의 전제는 발현적 교육 과정에 토대 한 내용 선정과 활동집과 자료집 중심의 학습을 위한 내용 선정 및 조직이다.


The purpose of this study is to outline a logic of curricular construction for the authentic geography education in elementary schools. The results of the study can be summarized as follows: (1) One major aim of elementary geography education can be found in helping children appreciate the geographical dimension of their surroundings. It is not to learn geography as a mere school subject, but to live authentically the inquiry of geographic issues of their surroundings. Geographic inquiry may have to be meaningful for children ― in itself, not for something else. It is to initiate children into the geographic inquiry as one of the major areas of life. (2) Learning of geography would then have to be problem-centered and activity-centered. (3) Curriculum development would have to be of an emergent nature, with rich learning materials ready at any time.