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지리교육과정은 한 시대, 한 사회의 교과교육학적 연구의 핵심으로서 내용의 질적 완성도를 확보해야 함은 물론이며, 민주적, 합리적 절차에 따라 개발된 것이어야 한다. 한국에서 지리교육과정의 개발과정에 대한 평가적 활동은 매우 미흡하였다. 현재 우리 나라의 지리교육과정은 행정적-중앙집중적 모형에 연구·개발 모형이 절충된 모형에 의해서 개발되고 있어서 교사와 학습자 그리고 각 지역의 지리교육관련 상황을 반영하기가 어렵게 되어 있다. 또한, 다양하고 전문성을 갖춘 사람들이 논의한 결과를 존중하기 어려운 구조를 가지고 있다. 따라서, 앞으로는 교육과정의 실천과 운영경험을 교육과정 개발 방향의 원천으로 삼고, 절차적 적합성을 확보하기 위하여 후향적 정책분석 모형과 숙의과정 모형 등의 장점을 살린 교육과정 개발 과정에 따라 지리교육과정이 개발되어야 할 것으로 판단된다.


Curriculum is the core of researches on the geography as a subject. Therefore geography curriculum ought to secure not only the perfection in contents but also the observance the democratic and rational process. Evaluative efforts of geography curriculum development process were insufficient in Korea. Up to now, model adopted in curriculum development in Korea has been eclectic one of Administrative-Centralized Model and Research and Development Model. It was not a kind of model effective to value the assessed needs and situations of teachers, learners and respective regions. Furthermore, there were not established devices to reflect the outputs of discuss by various and professional persons. Therefore, it is necessary to respect the merits of ?Backward Mapping? and ‘Deliberation Approach? in geography curriculum in future.